kan het heelal vergaan door een groot zwart gat?

Iedereen weet dat alles rond een zwart gat woord opgeslokt maar kan dat ook bij heel het heelal gebeuren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.4K
fremar
7 jaar geleden
http://www.allesoversterrenkunde.nl/!/sterrenkunde/vraag-en-antwoord/_detail/gli/zijn-zwarte-gaten-gevaarlijk/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Neen, dan zou er zich een zwart gat moeten vormen equivalent aan de massa van het universum. Naarmate een sterrenstelsel verder af gelegen is van de melkweg, des te sneller het sterrenstelsel van ons weg zal bewegen. Dit voorkomt dat er zich zo een massief zwart gat zou vormen.
Cryofiel
7 jaar geleden
Het is een misverstand dat een zwart gat alles op zou slokken. Twee voorbeelden: Stel dat de zon opeens zou veranderen in een zwart gat met dezelfde massa als de zon. Dan zou de aarde heel gewoon in haar baan blijven, net als alle andere planeten. Er zou niets worden opgeslokt. Het zou hier natuurlijk wel koud en donker worden, maar dat is iets anders. Stel dat de maan opeens zou veranderen in een zwart gat met dezelfde massa als de maan. Dan zou de aarde niet worden opgeslokt. De natuur zou wel last hebben doordat het maanlicht zou ontbreken, maar de getijden zouden nog gewoon blijven bestaan.

Antwoorden (2)

Nu reeds zijn er een groot aantal zwarte gaten en toch is er nog maar een zeer klein gedeelte opgeslorpt door die zwarte gaten.De materie moet ook al zeer dicht bij de zwarte gaten komen om opgeslorpt te kunnen worden.
Dus dat een groot zwart gat het hele heelal zou opslorpen lijkt mij toch geheel onredelijk.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Wellicht een rare gedachte, maar niet zo heel gek. Gezien het universum een gesloten systeem lijkt en dat we niet "naar buiten" kunnen kijken, hebben mensen al geopperd dat we met alles wat we zien al in heel groot zwart gat zitten....
Wiskundig blijk je er volgens mij ook niet zo heel veel tegen in te kunnen brengen, juist omdat het een gesloten systeem is. Dus de vraag en het idee is helemaal niet zo onredelijk. Maar als we puur kijken naar het universum, en met name naar M-theorie (ook wel Brane-theory genoemd) is het idee dat ALLES wat we zien uiteindelijk in zwarte gaten terecht zal komen. Blijft er dan 1 over? waarschijnlijk niet, maar honderden / duizenden. Ook best wel weinig. Dit zal wel over een tijdsbestek gaat van 100-den miljarden jaren. Uiteindelijk zouden zwarte gaten verdampen en alle energie gelijkmatig over de beschikbare ruimte verdeeld worden.
Nee dat kan het zeker niet. Elk sterrenstelsel heeft in het midden een enorm zwart gat. Voor de Melkweg is dit Sagitarius A. Zwarte gaten bestaan uit een horizon. Als je voorbij deze horizon komt is de zwaartekracht zo groot dat zelfs licht er niet aan kan ontsnappen. De kans dat een zwart gat iets opslokt is erg klein gezien het zwarte gat ook nauwelijks beweegt ten opzichte van sterren bijvoorbeeld. Het heelal is oneindig groot dat het ook onmogelijk is voor een zwart gat om het heelal te laten vergaan.
Voor meer informatie kun je het beste de bron bekijken.