Als tijd relatief is, hoe kunnen wetenschappers dan zien/berekenen dat de oerknal 13,7 miljard jaar geleden is gebeurd?

Toegevoegd na 34 seconden:
Niet het feit dat het is gebeurd, maar hoe komen ze op dit getal is tijd relatief is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

Zonder relativiteit is de leeftijd van het heelal overal gelijk te meten. Overal in het heelal zie je bij een bepaalde leeftijd van het heelal dezelfde uitdijingssnelheid, en meet je dezelfde leeftijd. Anders gezegd: er bestaat één universele leeftijd van het heelal waarover alle waarnemers in het heelal het met mekaar eens zijn. Nog eenvoudiger dan aan de uitdijing kan deze universele leeftijd worden afgelezen aan de kosmische achtergrondstraling (…) Bovendien zullen alle waarnemers op dit moment een temperatuur van 2,725 kelvin meten, en dus op dezelfde leeftijd van het heelal uitkomen. De temperatuur van de kosmische achtergrondstraling kan dus worden gebruikt als een universele klok waarover alle waarnemers in het heelal het eens zijn!

Echter als je relatieve snelheden en frames gaat gebruiken kun je inderdaad op een andere leeftijd uitkomen:
"'De' leeftijd van het heelal van 13,7 miljard jaar geldt voor een waarnemer die in een isotroop en homogeen heelal meereist met de 'Hubbleflow', het comoving frame dat meegaat met de expansie van de ruimtetijd. Dat comoving frame is een willekeurig maar handig frame, omdat je er de expansie van het heelal op het punt waar je je bevindt in de ruimtetijd (en alleen daar) mee uitschakelt. En je kan op soortgelijke wijze ook de comoving tijd definiëren; de leeftijd van het heelal wordt op 13,7 miljard jaar gemeten uitgaande van het comoving frame.

Maar dat is dus een, weliswaar handig gekozen, willekeurig frame. Iedereen die niet netjes meereist met de Hubbleflow, of onder invloed van een gravitatieveld of versnelling is, meet een andere leeftijd voor het heelal. In feite zal er niets en niemand zijn die perfect onder dezelfde gravitatiecondities precies met het comoving frame mee-expandeert, en als je zeer nauwkeurig zou kunnen meten is de leeftijd van het heelal dan ook overal verschillend. Iemand die op Jupiter zou staan (als dat al kon) zou een jonger heelal meten, en dicht bij de event horizon van een black hole zal het heelal zeer jong blijken."

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/196375-een-universele-tijd/
7 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Met die laatste zin ben ik je even kwijt... " en dicht bij de event horizon van een black hole zal het heelal zeer jong blijken." Bedoel je nu dat je terug in de tijd kunt reizen ?
erotisi
7 jaar geleden
De zwaartekracht is daar zo groot dat de tijd daar bijna stil staat dus is het heelal nog zeer jong
Ozewiezewozewiezewallakristallix
7 jaar geleden
Okee, dan geldt dat dus voor de waarnemer die al op dat punt is !
Wanneer je van de aarde daar naar toe zou reizen dan zou je deze leeftijd van het heelal ervaren al die we hier nu meten. Vanuit de waarnemer die zich al bij een eventhorizon bevind zou het alleen heel erg lang duren voor de aardreiziger op die plek aangekomen zou zijn. Maar volgens mij kun je, ook héél dicht bij de eventhorizon, nooit een jonger heelal ervaren dan vanaf het moment dat het zwarte gat is ontstaan.