Moeten spiegels van nieuw spiegel telescopen ook worden uitgelijnd?

of zijn dat klaar voor gebruik?

Toegevoegd na 24 minuten:
hier gaat over gewone spiegel telescopen(voor beginners) die je uit de winkel koopt .

7 jaar geleden
1.2K
Reddie
7 jaar geleden
Als die spiegel aan één stuk is valt er niets meer uit te lijnen.
Als het een spiegel is die uit vele delen bestaat moet die uiteraard worden uitgelijnd.
Sterker nog, als die spiegel op aarde staat wordt het beeld constant vervormd door de dampkring. Die vervorming verandert steeds, en de spiegels moeten telkens worden bijgesteld.
Een spiegel in de ruimte heeft daar geen last van, en zal maar één keer te worden geoptimaliseerd. Maar dat moet wel gebeuren, omdat die spiegel niet in uitgeklapte toestand de ruimte in gaat.

Het beste antwoord

Het maakt niet uit of een spiegeltelescoop nieuw of oud is.
Uitlijnen is afhankelijk van de plaats waarop je je bevindt. Dus dat zul je altijd zelf moeten doen.
SimonV