Waarom draaid de maan niet om haar as?

Zolang ik leef zie ik steeds hetzelfde mannetje op de maan,.Als de maan door een meteoriet of iets dergelijks van de aarde afgschoten is, waarom draait de maan dan niet om haar as?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

De maan draait rond haar as, en wel precies eenmaal per maand - dus terwijl de maan één keer rond de aarde draait, draait ze ook één keer rond haar as. Dat is de reden dat de maan altijd met dezelfde kant naar de aarde staat.

(Wil je hier uitleg over? Geef dan even een reactie.)

Vroeger was dat misschien anders. Toen draaide de maan sneller rond haar as, waardoor wij (als wij er toen al zouden zijn geweest) wel steeds een andere kant van de maan zouden hebben gezien.

Maar net zoals de maan eb en vloed veroorzaakt op de aarde, zo veroorzaakt de aarde ook eb en vloed op de maan wanneer de maan zich draait. In dit geval is het eb en vloed van het gesteente zelf - ook gesteente zelf is (een beetje) kneedbaar.

De maan was toen dus een beetje eivormig, werd tijdens het rond haar eigen as draaien continu gekneed door de aarde.

Dat kneden kostte een hoop energie. Dit energieverlies zorgde ervoor dat de maan steeds trager rond haar as ging draaien.

Nu is de maan tot stilstand gekomen - nou ja, één rotatie rond haar eigen as per omloop rond de aarde. Er is nu dus geen eb en vloed meer in het maangesteente. De huidige situatie is stabiel.

De aarde veroorzaakt nog wel eb en vloed op aarde. Niet alleen in de zeeën, ook in het gesteente van de aarde. Ook dat kost energie. Daardoor gaat de aarde langzamer draaien, een dag duurt steeds langer (was ooit 21 uur).

Uiteindelijk zal ook de aarde zo langzaam draaien dat de maan altijd boven dezelfde plek zal staan. Vanaf de maan gezien is dan altijd dezelfde kant van de aarde zichtbaar.
Cryofiel
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

je ziet gewoon steeds dezelfde kant vd maan maar hij draait wel, maar de aarde ook. het is een bepaalde snelheid waar door je steeds dezelfde kantziet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maan draait wel degelijk om zijn (haar?) as, maar doet dit evensnel als een trip om de aarde. Hierdoor blijft constant dezelfde zijde zichtbaar vanaf aarde.

Hoe de situatie was vlak na de oerknal heeft hier helemaal niets mee te maken, aangezien er sindsdien een hoop tijd verlopen is en omstandigheden zijn veranderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke wiet gebruik jij? ik heb nog nooit een mannetje op de maan gezien:-)
maar om op je antwoord terug te komen, volgens mij zie je maar 1 kant van de maan en draai van de Maan (om haar as) is synchroon met haar beweging rond de Aarde. Praktisch betekent dit dat de Maan steeds met dezelfde kant naar de Aarde gericht is.Daarom heeft men het over de voorkant, het zichtbare deel van het maanoppervlak, en de achterkant, het onzichtbare deel van de Maan.
De synchrone asdraai is ontstaan door getijdekrachten.
De zwaartekracht vervormt het gesteente van de Maan waardoor er wrijving ontstaat die de rotatie van de Maan afremt tot de synchrone asdraai ontstaat. Ook de Aarde heeft deze krachten en het is aangetoond dat de Aarde steeds langzamer gaat draaien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iede wiede wiet waait weg.