waarom zijn er manen?

Ik moet voor school uitvinden waarom er manen zijn, behalve dan voor eb en vloed, en waarom er manen dus ook om planeten zweven die geen water hebben

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Cryofiel
8 jaar geleden
Manen zijn er niet voor eb en vloed.
tinus1969
8 jaar geleden
Manen zijn er gewoon toevallig. Als ze er zijn, veroorzaken ze onder andere eb en vloed.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een school die vraagt waarom er manen zijn? Vragen ze dat echt zo of is de vraag anders geformuleerd?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat de vrager een werkstuk moet maken en zelf een onderwerp verzonnen heeft.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat zou inderdaad kunnen. In dat geval is het des te beter dat hij hier deze vraag stelt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mogelijk is onze maan ontstaan toen er een kleine planeet of komeet of ? tegen onze aarde botste . Toen weg stuiterde en het restant in de baan ( Vd aarde is gevangen ( zwaarte kracht ) mogelijk stond de maan heel lang geleden dichter bij ons en draaide de aarde wat sneller .
Erna55
8 jaar geleden
Er is geen reden dat er manen zijn.
Manen hebben geen bedoeling. Manen hebben een effect.
kierkegaard47
8 jaar geleden
Nouja, je kunt het 'waarom' natuurlijk ook lezen als "hoe zijn manen ontstaan". In welk geval het antwoord een (natuurkundige) verhandeling zou zijn over hoe zonnestelsels (en dus planeten en manen) uit stofwolken ontstaan.
Cryofiel
8 jaar geleden
Dan zou de vraag moeten zijn "Hoe zijn manen ontstaan", of "WaarDOOR zijn er manen". Vraagsteller lijkt echter te denken dat manen als DOEL hebben eb en vloed te veroorzaken. Hij vraagt zich expliciet af waarom er dan manen zijn rond planeten zonder water - die manen zouden immers "nutteloos" zijn.

Antwoorden (2)

manen zijn brokstukken die (meestal) van een planeet afkomstig zijn en samenklonteren, of planetoïden die worden gevangen in de baan van de zwaartekracht. De planeten hoeven niet per sé een maan te hebben, Jupiter heeft er bijvoorbeeld 18.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat je het beste zelf je onderzoek kan doen op Google of zelfs Wikipedia. Ook is het niet slecht om gewoon een dag naar de bieb te gaan en daar onderzoek te doen.

Afijn, ik zal toch maar antwoorf geven.
Manen (of satellieten) zijn brokstukken van andere planeten of planetoïden die om een planeet heen "vliegen". Manen zijn niet 'nodig' maar bij ons op aarde zijn ze redelijk handig, aangezien ze, zoals je zelf al zei, voor eb en vloed zorgen.