Hoe kan het dat de dampkring is ontstaan?

Ik vraag het me af hoe het kan dat de dampkring percies om de aarde staat, en ook nog rond is, precies rond.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.1K

Antwoorden (2)

De dampkring is ontstaan door verdamping van gassen die aan het aardoppervlak vrijgekomen zijn bij chemische reacties. Een deel van de gassen in de dampkring is ook door chemische reacties in de dampkring ontstaan. Dat de dampkring zo netjes rond de aarde is genesteld komt door dezelfde reden als waarom jij en ik zo netjes op de grond blijven staan en niet alle kanten opvliegen. De zwaartekracht van de aarde. Door zijn gewicht trekt de aarde aan de gasmoleculen in de dampkring en houdt ze zo netjes op hun plaats.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt
Bordensteker
8 jaar geleden
Dat de lucht van de dampkring zo mooi gelijkmatig verdeeld als een schil rond de aarde ligt, is misschien beter te vatten als je bedenkt dat het water in principe (waar het kan komen) ook gelijkmatig en overal even hoog ligt. Alleen is er gelukkig door de onregelmatig gevormde aardkorst niet genoeg water om alle hoger uitstekende stukken aardkorst te bedekken.
En er is bij het water een kleine verstoring merkbaar aan eb en vloed doordat de zwaartekracht van de maan en de zon aan het oceaanwater trekken.
In de ontstaansperiode van de aarde (die toen een vuile stofwolk was, maar wel een hele grote) kun je nog niet spreken over een atmosfeer. Enkele tientallen miljoenen jaren na het ontstaan van onze zon begonnen de stofwolken die de aarde en de andere planeten zouden worden zich (net als de zon) onder invloed van de zwaartekracht samen te trekken. Die samentrekking leverde energie en de planeten waren al vroeg in hun carriere vloeibare, gloeiende klonten. Naarmate ze hun hitte weg straalden kregen ze een vaste korst en uit de vast wordende vloeistoffen ontsnapten gassen. Heel andere gassen dan we nu in de atmosfeer hebben. Door de ontwikkeling van (heel lang erg primitief) leven op aarde is de samenstelling van de dampkring gaan verschuiven; totdat op zeker moment ook zuurstof daarin voorkwam. Die werd trouwens direct gebonden door de gesteenten en andere stoffen die konden worden geoxideerd (= een verbinding met zuurstof maken). Ook het water van de oceanen is waarschijnlijk zo ontstaan: waterstof combineert zich chemisch gezien graag met zuurstof. In elk geval ging het primitieve leven hoe dat er dan ook mag hebben uit gezien door met de zuurstofproductie. En daarna ontstonden er wat je als primitieve planten kunt beschouwen, en werd een deel van die gecombineerde zuurstof weer vrijgemaakt; die kwam terecht in de dampkring waardoor ongeveer 300 miljoen jaar geleden, de atmosfeer circa 50% meer zuurstof bevatte dan momenteel. Dit maakte het voorkomen van reuzen-insecten en andere merkwaardige levensvormen mogelijk.
Door het latere leven op aarde en door o.m. vulkanische activiteit en het neerslaan van sedimenten is een deel van de zuurstof weer vastgelegd in gesteenten. Zowel zand als klei als kalksteen bevatten zuurstof!

Ik hoop dat ik hiermee je vraag redelijk heb kunnen beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Super interessant! Dankjewel