Zijn er nebula's ofwel gasnevels te zien vanaf de aarde als lichtpuntje in de lucht?

Zoals je ook een planeet of een zon als een lichtpuntje aan de lucht ziet, of zijn deze daar te zwak/ver weg voor?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Messier heeft een catalogus gemaakt met zichtbare nevelige objecten zodat hij deze niet zou verwarren met kometen. Deze zijn te zien met een telescoop. Daar zitten geen gasnevels bij die met het blote oog te zien zijn. Het antwoord is dus dat deze alleen met een telescoop te zien zijn.

Later zijn er uitgebreidere catalogi gemaakt maar de objecten daar op zijn nog slechter zichtbaar omdat de apparatuur beter was.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
M42 (Messier 42), de Orionnevel, is een gasnevel die wel met het blote oog te zien is als puntje. Als zodanig wordt hij wel aangeduid met Theta Orionis, dus de naam van een ster. Maar feitelijk is het het licht van de gasnevel plus de zich daarin vormende sterren.