Waarom zien we van ons eigen sterrenstelsel de spiraalarmen niet?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
kierkegaard47
8 jaar geleden
Omdat we zelf ín een van die spiraalarmen zitten . Die zien we aan de hemel als een brede lichtende band, en dat noemen we 'melkweg'. De andere armen zouden vanuit ons gezichtspunt achter onze eigen arm. Dus àls we daar al iets van zien (want veel wordt door het stof en het licht in onze eigen arm vertroebeld), dan nog zou het precies "achter" onze eigen arm vallen en zouden we het niet als duidelijke losse armen zien. De structuur van ons sterrenstelsel is dan ook afgeleid juist door combinatie van waarnemingen van onze eigen melkweg, en andere melkwegstelsels (zoals bv de andromedanevel).
erotisi
8 jaar geleden
Het is voor astronomen niet gemakkelijk geweest zich een beeld te vormen van de structuur van de Melkweg, want de Aarde maakt er zelf deel van uit. Ook wordt ons zicht op grote delen ervan verhinderd door interstellaire stofwolken (absorptienevels). Na veel observatie en modelvorming is men er uiteindelijk toch in geslaagd zich een redelijk nauwkeurig beeld te vormen van deze structuur. Onderzoek naar de structuur van de Melkweg werd onder meer gedaan door William Herschel, Jacobus Cornelius Kapteyn en Jan Hendrik Oort. De Melkweg, het spiraalstelsel waarin het Zonnestelsel zich bevindt, is een voorbeeld van een balkspiraalstelsel. https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiraalvormig_sterrenstelsel

Antwoorden (2)

Het is voor astronomen niet gemakkelijk geweest zich een beeld te vormen van de structuur van de Melkweg, want de Aarde maakt er zelf deel van uit.

Ook wordt ons zicht op grote delen ervan verhinderd door interstellaire stofwolken (absorptienevels).

Na veel observatie en modelvorming is men er uiteindelijk toch in geslaagd zich een redelijk nauwkeurig beeld te vormen van deze structuur.

Onderzoek naar de structuur van de Melkweg werd onder meer gedaan door William Herschel, Jacobus Cornelius Kapteyn en Jan Hendrik Oort.

De Melkweg, het spiraalstelsel waarin het Zonnestelsel zich bevindt, is een voorbeeld van een balkspiraalstelsel.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Spiraalvormig_sterrenstelsel
8 jaar geleden
Dat ligt er een beetje aan wat je onder "zien" verstaat:

- Bedoel je zien met middelen als telescopen e.d.
- Of bedoel je zien met het blote oog

Het antwoord op de eerste optie is:
We zitten IN de armen van die spiraal. Je kijkt dus tegen de zijkant van de schijf waarin de Melkweg zich bevindt. Je mis dus simpelweg het overzicht. Pas met vele positiemetingen is een model gemaakt en kunnen we ons een virtuele voorstelling maken hoe de Melkweg er vanuit een ander standpunt uit ziet. Pas toen 'zagen' we de Melkweg als een spiraal.

V.w.b. de tweede optie:
Dat komt omdat veruit de meeste sterren te ver weg staan van de aarde en daarom te lichtzwak zijn. We zien gewoon een te klein deel om iets van de structuur van de spiralen e.d. te kunnen zien.
Het plaatje via deze link laat dat duidelijk zien (elke voor het blote oog zichtbare ster bevind zich in de gele cirkel): https://cdn3.vox-cdn.com/uploads/chorus_asset/file/3466384/NS_MILKY_WAY_POSTER.0.jpg
Ozewiezewozewiezewallakristallix