Zijn er verschijnselen bekend waaruit blijkt dat het zonnestelsel ergens doorheen gaat?

Zijn er bijv. verschijnselen bekend die ongeveer net zo werken als bij de Perseïden-meteorenzwerm maar dan op zonnestelsel nivo?

Elke zomer trekt de aarde bijv. door de Perseïden-meteorenzwerm, dit is een wolk van stofdeeltjes achtergelaten door de komeet Swift-Tuttle. Kunnen er dus ook zo stofwolken of wat dan ook achtergelaten zijn in het melkwegstelsel zelf en het dus ongeveer nog 250 miljoen jaar zal duren voordat we er weer doorheen gaan.

Heb nl ook eens gehoord dat de massa instincties hierdoor verklaart zouden kunnen worden waarbij grosso modo elke 250 miljoen jaar de aarde door straling of wat dan ook getroffen wordt.

Maar kan dit ook of kunnen dergelijk deeltjes of straling niet blijven hangen in de melkwegstelsel?

8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Ik ben indertijd afgestudeerd op een onderwerp dat hiermee te maken heeft: "Op zoek naar planeet X". De vraag was of een onbekende planeet in verband gebracht kon worden met het massale uitsterven op aarde van 65 en 220 miljoen jaar geleden. Als zulke rampen met regelmatige perioden gebeuren (26 miljoen jaar) dan zou dat door een onbekende planeet, of door een dubbelster van de zon (Nemesis) kunnen komen. Onder de alternatieve verklaringen waren ook ideeën als dat de zon een golfbeweging t.o.v. het melkwegvlak maakt en dan ofwel bij de doorgang door het vlak getroffen wordt door deeltjes die zich daar bevinden, ofwel juist bij de grootste uitwijking getroffen wordt door intergalactische straling. Die laatste twee zijn voorbeelden van wat jij bedoelt. De periode hoeft niet per se 250 miljoen jaar te zijn omdat de golfbeweging een andere (snellere) periode kan hebben dan de rotatie om het galactisch centrum. Immers de massaverdeling in de melkweg is onregelmatig en er is geen sprake van mooie keplerbanen zoals in het zonnestelsel.
Echter, bij mijn weten is nog nooit aangetoond dat er ook maar het kleinste deeltje uit de interstellaire ruimte in het zonnestelsel is binnengedrongen. Iedere planeet, planetoïde, komeet of meteoroïde die we kennen heeft een baan die aan de zon gebonden is. Dat wil zeggen een circulaire, elliptische of parabolide baan. Een hyperbolide baan is wat je verwacht bij een object uit de interstellaire ruimte maar zo'n baan is nog nooit gevonden. Het is natuurlijk wel mogelijk dat interstellaire objecten eerst door bijvoorbeeld Jupiter worden afgebogen en zo in een elliptische baan terechtkomen. Maar er zijn geen voorbeelden van bekend.
Ik plaats dit als reactie en niet als antwoord want ik vind dat Mullog al een uitstekend antwoord heeft gegeven.
erotisi
8 jaar geleden
@Wimnobel Was je afstuderen geinspireerd door:
"De naam, planeet X, hoe Nibiru naast nog meer andere namen ook genoemd wordt, is afkomstig van de Amerikaanse astronoom Percival Lawrence Lowell, die deze naam gaf ergens tussen 1905 en 1908."? http://www.bovendien.com/categorieen/wetenschap/nibiru-planeet-x-marduk-hercubolus-nemesis-in-chronologische-volgorde
WimNobel
8 jaar geleden
De term Planeet X was inderdaad geïnspireerd op Lowell, die zocht naar een negende planeet vanwege vermeende onverklaarde afwijkingen in de banen van Uranus en Neptunus. Dit heeft uiteindelijk geleid tot de ontdekking van Pluto in 1930, die sindsdien (tot 2006, en dus zeker nog toen ik mijn scriptie schreef in 1985) als planeet geteld werd. Vandaar dat de X in Planeet X niet alleen "de onbekende" maar ook "de tiende" betekende. De term is ook gekaapt door pseudowetenschappelijke crackpottheorieën zoals Nibiru en Marduk. De Nemesis-theorie is een concept waarin de zon een dubbelster heeft die eveneens de storingen in de banen van Uranus en Neptunus zou kunnen verklaren, en ook het periodieke uitsterven op aarde vanwege komeetinslagen. Dit was wel een serieuze theorie, maar is inmiddels gefalsifieerd. Evenals de theorie van Planeet X zelf natuurlijk. We weten inmiddels dat er geen lichamen aanmerkelijk groter dan Pluto zijn die de storingen zouden kunnen veroorzaken, en ze zijn met nauwkeurige metingen ook niet meer te reproduceren.

Antwoorden (1)

Er zijn verschijnselen die een verklaring zou kunnen bieden voor bijvoorbeeld de periodieke uitstervingsgolven die de aarde gekend heeft.

Een is dat de zon onderdeel is van een binair systeem en een (donkere) begeleider heeft die iedere 27 miljoen jaar de Oortwolk verstoord waardoor er een groot aantal kometen richting zon gaan. De kans op botsingen, met alle consequenties van dien, neemt dan toe. Er wordt wel sterk getwijfeld of dit zo is omdat er bijvoorbeeld veel discussie is of deze periodiciteit wel bestaat,

Een ander, meer realistisch fenomeen, is dat de zon regelmatig een ster op relatief korte afstand passeert. De verstoring die dat te weeg brengt kan ook tot extra gedoe leiden in ons zonnestelsel.

Voor beide bovenstaande punten heb ik een link toegevoegd.

Daarnaast meen ik wel eens gelezen te hebben dat de zon nu door een relatief leeg gebied van de melkweg gaat en op weg is naar een gebied met meer of dichtere gaswolken. Ik kan daar alleen geen bron van vinden en heb ook geen goed idee van wat daar e consequenties van zouden kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
WimNobel
8 jaar geleden
Prima antwoord! Even ter verduidelijking: je schrijft "…dat de zon regelmatig een ster op relatief korte afstand passeert." Dit zou meer realistisch zijn. Bedoel je met "regelmatig" "af en toe"? dan akkoord. Maar bedoel je "met een vaste periode"? Dan vraag ik me af waarom zo'n ontmoeting met een andere ster juist op vaste tijdstippen zou gebeuren. De sterren in de zonsomgeving hebben toch allemaal hun baan om het melkwegcentrum en daarnaast hun peculiaire bewegingen. Het lijkt me dat dit tot een random proces van ontmoetingen leidt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er een donkere begeleider is dan is er een periodiciteit. Als we afhankelijk zijn van passerende sterren zal er geen vaste periode zijn. Met regelmaat bedoel ik dat het zal gebeuren, niet dat het iedere zoveel miljoen jaar gebeurt.