Waardoor ontstaan er (zwaartekracht)golven door de massa (hemellichamen)?

"De algemene relativiteitstheorie voorspelt niet alleen dat de ruimte gekromd is, maar ook dat er zwaartekrachtsgolven bestaan.

Zwaartekrachtsgolven ontstaan door een (impuls)-beweging van een hemellichaam, doordat de gekromde ruimte verandert rondom het bewegende hemellichaam. Daarnaast kunnen zwaartekrachtgolven optreden bij een grote explosie in het heelal.

Zwaartekrachtsgolven zijn naar verwachting transversaal, al voorspellen sommige theorieën daarnaast ook longitudinale golven."

Aldus https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwaartekrachtsgolf

Zoals het daar staat omschreven lijken die golven te ontstaan door de bewéging van de lichamen. Maar is het dan zo dat een stilstaand lichaam geen zwaartekrachtsgolven produceert(, mocht dat natuurlijke mogelijk zijn), maar wel zwaartekracht (of kromming van de ruimte) heeft door zijn massa?
Zo ja, hoe beïnvloed die massa dan de kromming? Door een statische vervorming van de ruimte??

8 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Dat klopt. Een stilstaand lichaam produceert geen zwaartekrachtsgolven. De ruimte rondom dat lichaam is al vervormd vanwege de aanwezigheid van het lichaam. Er hoeft dus geen signaal van het lichaam naar de omringende ruimte te gaan. De vervorming van de ruimte door een stilstaand lichaam is inderdaad statisch.
WimNobel