Hoe ziet de aardatmosfeer eruit vanuit een verre plek buiten de aarde?

Onze aardatmosfeer bestaat grotendeels uit stikstof en zuurstof. Door hun zwaarte zullen die zich makkelijk onderin de atmosfeer zich bevinden.
Maar er zitten nog veel meer moleculen in de lucht maar dan in mindere mate.
Stel dus dat iemand op de dichtstbijzijnde ster naar de aarde kijkt. De zon reflecteert op de aarde naar die ster. In hoeverre zou die goed kunnen inschatten waaruit de aardatmosfeer is opgebouwd?
We nemen even aan dat hij hetzelfde wetenschappelijke experimenten heeft als wij.

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Antwoord op je hoofdvraag: blauw (door de verstrooiing van het licht in de atmosfeer; dus om dezelfde reden waarom wij zelf de hemel als blauw waarnemen). Wanneer het zonlicht door de atmosfeer schijnt, kun je van het doorvallende licht een spectrum maken: dat is dan een absorptiespectrum, waaraan je kunt zien welke straling uit de (oorspronkelijke) zonnestraling is weggefilterd.

Wat iemand ver buiten ons zonnestelsel zou moeten doen is (a) het spectrum van onveranderd zonlicht opnemen; (b) het spectrum van de aardatmosfeer opnemen; dit zou het best kunnen op het moment dat de waarnemer bijna geheel tegen de niet door de zon verlichte zijde van de aarde aankijkt (dan staat vanuit zijn of haar positie de aarde dus dicht bij de zon). Wanneer spectrum (a) en spectrum (b) bekend zijn, is op tamelijk eenvoudige wijze (met een spectroscoop of spectrofotometer) te constateren door welke elementen er zonlicht geabsorbeerd werd, en daarmee ook uit welke elementen de aardatmosfeer voornamelijk bestaat.
Iets vergelijkbaars (namelijk het onderzoek van de samenstelling van een steratmosfeer) wordt zeer aanschouwelijk uitgelegd in een al oud boek van Ad Wanders: zie de bron.

Toegevoegd na 1 minuut:
in je vraag gebruik je de formulering ' het zonlicht reflecteert op de aarde' maar als je juist de atmosfeer zelf wilt onderzoeken, moet je (zoals boven beschreven) juist kijken wanneer het zonlicht wel door de atmosfeer valt, maar het aardoppervlak zo min mogelijk zonlicht reflecteert.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En dan het boekje eerst kopen via Boekwinkeltje of i.d. ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Joan, het boek is geregeld via De Slegte en dergelijke winkels te koop, indertijd was het razend populair en er zijn meerdere drukken van verschenen. Wanders heeft trouwens ook De Planeten en hun Raadsels en Zwerftochten door Sterrenland geschreven (beide leuk); uiteraard verouderd maar wat erin staat geldt vrijwel altijd nog steeds, uitgezonderd records natuurlijk.