Wanneer kijk je naar het centrum van het melkwegstelsel en zie je dan gelijk ook meer sterren?

Als ik vandaag omhoog kijk in de donkere lucht zie ik een aantal sterren. Maar kun je bijvoorbeeld alleen in de winter of zomer (in Europa) naar het centrum kijken? Is er een kijkrichting naar het centrum bijv. in de winter alleen overdag zodat je door het zonlicht geen sterren kunt zien die tussen de aarde en het centrum van het melkwegstelsel in staan?

En als je dan naar het centrum kijkt op welke hoogte moet je dan kijken? Is het dan zo dat je op de evenaar recht omhoog moet kijken en hier op zo'n 50 graden?

En als je dan naar het centrum kijkt zie je dan altijd meer sterren dan als je naar de tegenoverliggende buitenkant kijkt?

8 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Het centrum van de melkweg staat in het sterrenbeeld Boogschutter (Sagittarius). Dat komt in Nederland en België nooit heel hoog boven de horizon. In de zomer staat het 's nachts op maximaal 15°. Maar op het zuidelijk halfrond staat het in dezelfde periode (juni-september, dat is daar dus winter) hoog aan de hemel en is het heel mooi te zien als een bijzonder sterrijk gebied, met veel serrenhopen en lichtende nevels en doorkruist door donkere gaswolken.
Ik heb bij de bronnen een plaatje met annotaties uit APOD gedaan, daar staat de precieze plaats van het centrum aangegeven. De tweede link is een van de vele plaatjes die op internet te vinden zijn maar geeft m.i. goed weer hoe je het in werkelijkheid ziet.
WimNobel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wim Nobel,
Wat een fraai antwoord.