Hebben de dimensieloze getalsverhoudingen van Eddington uit 1923 nog steeds realiteitswaarde?

In 1923 stelde de A. Eddington vast dat allerlei dimensieloze getalsverhoudingen om de getallen 1, 10^40 en 10^80 draaien.
Zo bedraagt de verhouding tussen de leeftijd van het heelal en de tijd die licht nodig heeft om de klassieke atoomstraal van het element waterstof af te leggen 6*10^39.
En de verhouding tussen de elektrische kracht tussen proton en neutron en de zwaartekracht tussen neutron en proton heeft de waarde 2,3*10^39. Verder bedraagt het aantal nucleonen in het zichtbare heelal ongeveer 10^78 en heeft de dimensieloze gravitatie-koppelingsconstante de waarde 6*10^-39.

Is het zuiver toeval dat die 39 (*2=78) telkens terugkomt, vroeg hij zich af. Maar zijn deze waarden nog steeds geldig en is er al een beginsel aan deze 'toevalligheden' ontdekt?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Goeie vraag! Op de engelse wiki is wel een en ander te vinden over dit onderwerp. Kort samengevat komt het er m.i. op neer dat de vraag naar de reden van bepaalde verhoudingsgetallen zoals we die in het heelal waarnemen wel nog steeds als relevant gezien wordt, maar dat de neiging van Eddington en anderen om een en ander in een soort magische, numerologische context te plaatsen, wordt afgewezen.

Toegevoegd na 7 minuten:
O ja, als we naar de verhouding tussen elektromagnetische en gravitatie-koppelingsconstante kijken dan vragen we eigenlijk hoe die krachten zich tot elkaar verhouden als bijv. twee protonen elkaar afstoten resp. aantrekken. Het lijkt me dus geen toeval dat daar dezelfde orde van grootte uitkomt als de verhouding tussen die krachten. N.B. ik heb er twee protonen van gemaakt en niet een proton en een neutron omdat die m.i. geen elektrische kracht op elkaar uitoefenen - of het zou een residuale kracht moeten zijn als gevolg van de inwendige quarkstructuur.
WimNobel