Waarom is de zon geel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K
itsme
14 jaar geleden
huiswerk over het zonnestelsel?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En dan ga je straks weer je profiel verwijderen ofzo ??
itsme
14 jaar geleden
waarschijnlijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zit te denken dat-ie leuk en origineel is.,
De moeite van het antwoorden niet waard dus.

Antwoorden (8)

De zon geeft een volkomen wit licht.
Wij zien hem door de dampkring, waardoor wat blauw licht wordt geabsorbeerd, daardoor lijkt ie geel.
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ welke dwaallichten zetten hier -- ???
AWM
14 jaar geleden
Als je de ontwikkelingen hier hebt gevolgd, dan snap je dat ik niet alleen vrienden heb gemaakt op GV.
Daar betaal je elke dag voor. Laat ze maar...
Een wit vlak onder geel licht zie je als geel.

Aangezien gele sneeuw meestal alleen voorkomt bij lantaarnpalen, en sneeuw verder voornamelijk wit is, kunnen we dus concluderen dat de zon geen geel licht afgeeft, en dus niet geel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Huh?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry, ik zag het even als een gepast moment om Neil DeGrasse Tyson aan te halen.
de zon is wit omdat het alle kleuren bevat
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer we de zon bekijken onderscheiden we verschillende lagen:
1.Het inwendige, waar de eigenlijke kernfusie , waterstof → helium, plaats vindt, hierbij vormt zich uit 3 waterstofkernen 1 heliumkern.
De temperatuur bedraagt hier ongeveer twintig miljoen graden.
2 Chromosfeer
3.De buitenkant, de fotosfeer, de temperatuur bedraagt hier 6000˚
De kleur van de buitenkant van de zon zal praktisch wit zijn (witheet!).
Wij zien hem echter als geel, dit komt doordat het blauw door de dampkring uit het witte zonlicht gefilterd wordt. We zien daardoor een blauwe hemel (uit het zonlicht gehaald en naar alle kanten verspreid) en een gele zon.
Let maar op als de zon heel laag staat lijkt hij bijna rood. Dit komt doordat de lichtstralen een nog langere afstand door de dampkring moeten afleggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bovenstaande antwoord kloppen. Maar als jij bedoeld dat camerabeelden vanaf een satelliet ook een gele zon weergeeft, dan is er geen dampkring die de zon geler doet lijken.
De meeste camera's hebben een UV filter voor de sensor, hierdoor wordt ook wat blauw weggefilterd en lijkt de zon geel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zwart geeft weinig licht he.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
logisch je licht in de huiskamer is waarschijnlijk ook geel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle kleuren licht bij elkaar geven wit licht... de zon is de oorprong van alle licht op aarde, en dus ook van alle kleuren. Kleuren zijn immers weerkaatst licht.
De zon moet dus wel wit zijn...trouwens als ie echt geel was, zouden we geen wit kennen...
We kunnen niet recht in de zon kijken, maar als je dat wel kon zou je alle kleuren kunnen zien... er is altijd een (geringe) breking van licht, op alle stof en deeltjes in de atmosfeer...