Werkt de zwaartekracht oneindig door?

De uitdijing van het heelal wordt geremd door de zwaartekracht. Uiteindelijk zou het heelal moeten instorten ware het niet dat sommige hypothesen/ontdekkingen luiden dat hij versnelt uitdijt. Hiervoor wordt dan vaak de kosmologische constante geïntroduceerd. Maar is het mogelijk dat de zwaartekracht niet oneindig door werkt maar dat bijv. de gravitonen allemaal zijn geremd door materie of zijn vertraagd door andere interactie zodat hun werking helemaal afwezig is.

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Volgens de standaardtheorie van zwaartekracht is de draagwijdte oneindig en heeft het graviton snelheid c en massa 0 en kan dus niet geremd worden. De sterkte is omgekeerd evenredig met het kwadraat van de afstand.
Er zijn echter alternatieve theorieën die deze gegevens in twijfel trekken. Die theorieën pretenderen een betere verklaring voor de dynamica van sterrenstelsels(waardoor donkere materie overbodig wordt) of voor de versnelde uitdijing van het heelal (waardoor de vacuümenergie overbodig wordt) te kunnen geven.
Uiteraard zijn deze theorieën zeer omstreden. Maar het idee dat je oppert, dat zwaartekracht "anders" werkt dan we denken en dat dat tot de verklaring van de waargenomen dynamica vormt, is dus al eerder naar vorern gebracht.
In de bron (helaas niet op de nederlandse wiki) vind je verwijzingen naar diverse alternatieve zwaartekrachtstheorieën.
WimNobel
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De zwaartekracht werkt oneindig door, maar er zijn wel 2 zaken om rekening mee te houden:

- De zwaartekracht neem kwadratisch af met de afstand. Op grotere afstanden is de invloed dus zo gering dat deze verwaarloosbaar wordt.

- Een zwaartekrachtveld is ook gehouden aan het maximum van de lichtsnelheid. (Wanneer de zon, op 8 minuten lichtafstand, plots zou verdwijnen dan zou het nog 8 minuten voor de aarde dat zou merken en uit haar baan vliegt)

De (lege !) ruimte dijt sneller uit dan het licht. Er zijn dus uiteindelijk regionen aan de randen van die lege ruimte denkbaar welke niet bereikt worden door de zwaartekrachtvelden van de materie.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
We weten niet of lege ruimte uitdijdt. Daarnaast kan het wel zo zijn dat "onze" zwaartekracht delen van het universum niet meer kan bereiken maar dat wil niet zeggen daar geen zwaartekracht van "anderen" kan komen.
WimNobel
8 jaar geleden
Dat zwaartekracht bij voldoende grote afstanden verwaarloosbaar klein wordt, dat klopt niet. De afname door de 1/R² kan immers gecompenseerd worden door de toename van m1 en m2. Om te bepalen of dat inderdaad zo is moeten we de groteschaaldichtheid van het heelal bepalen en zijn we terug bij het aloude probleem van de kritische dichtheid in de Einstein-de Sittermodellen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@mullog
Jij haalt het multiversum erbij. In dat geval: eens. @mullog en @WimNobel
We hebben het over de randen van het heelal. Dat is zo'n eind weg dat we daar niet even een meetstation op kunnen zetten om het 'zeker te weten' het blijft dus inderdaad theorie. En het is ook waar dat er altijd theorieën zullen zijn die wat anders beweren. De conclusie "we weten het gewoon niet (zeker)." is daarom technisch terecht, maar tegelijk ook zo'n dooddoener, want het geld voor élke theorie over dat gebied.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik haal er geen mulitversum bij en volgens mij heeft het universum geen rand, netzomin als dat de aarde een rand heeft waarvan men af kan vallen. Je suggereert dat er gebieden zijn waar geen enkel zwaartekracht is, ik betwijfel dat.