De aarde is zonder atmosfeer begonnen en heeft deze zelf gemaakt.
Ofschoon we gassen verliezen (die 50 ton klopt wel aardig), krijgen we ook weer gassen er bij, zowel uit de aarde zelf als zelfs van de zon.
Als we teveel een Donald Duck stemmetje krijgen , hebben we veel helium van de zon ontvangen.
Dit helium is echter volkomen onschadelijk.
Gaandeweg zal de samenstelling van de atmosfeer zeker flink veranderen.
Dat maken wij echter niet meer mee.
Pas als de zon een rode reus wordt (duurt nog 5 miljard jaar) of er te dichtbij een supernova ontstaat( moeilijker te voorspellen) wordt de atmosfeer weggeblazen.
Voordien zullen we dan door oa ioniserende straling gedood zijn, dat maken we dus ook al niet bewust mee.
Door een flinke komeet getroffen worden is , ook voor de atmosfeer, de grootste bedreiging, als we met de vingers van de waterstofbommenknoppen afblijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, de atmosfeer zit vast aan de aarde door de zwaartekracht.

Als de atmosfeer zou verdwijnen zouden we allemaal overigens direct doodgaan omdat ons lichaam niet is ingesteld op het ontbreken van luchtdruk, en we kunnen dan natuurlijk ook niet ademen.
14 jaar geleden
Niet zomaar. Maar het kan wel, er zijn aanwijzingen dat de maan ook ooit een atmosfeer heeft gehad.
Gelukkig heeft de aarde betere eigenschappen om een atmosfeer vast te houden. We denken dat de atmosfeer nog een paar miljard jaar zal bestaan, tegen die tijd komt er sowieso een eind aan het bestaan van de aarde. Als de atmosfeer zomaar zou verdwijnen zou het meeste leven ophouden te bestaan en al het water gaan koken en verdampen. Een aantal anearobe bacteriesoorten zullen het overleven.
AWM
14 jaar geleden
Dat is aan het gebeuren met ca 50 ton per seconde. Echter in dit tempo duurt het nog ca. 5 miljard jaar voor die totaal is verdwenen. Alleen met een botsing met een groot ander hemellichaam of door menselijke dwaasheden kan dit proces versneld worden.