Wat is de hoek van het planetair vlak van de zon t.o.v. de schijf van de melkweg ?

Dit n.a.v. het volgende filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=0jHsq36_NTU

Het filmpje suggereert dat de zon met haar noordpool naar voren rond het centrum van de Melkweg vliegt.

Is dat ook werkelijk zo ?

Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
1.4K
kierkegaard47
8 jaar geleden
Volgens deze link is die hoek ongeveer 63 graden. http://curious.astro.cornell.edu/our-solar-system/159-our-solar-system/the-sun/the-solar-system/236-are-the-planes-of-solar-systems-aligned-with-the-plane-of-the-galaxy-intermediate Heb verder nu geen tijd er uitgebreid op in te gaan, vandaar een reactie ipv een antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@kierkegaard47
Prima link ! Mijn dank.

Het beste antwoord

De pool van het galactisch vlak bevindt zich op α = 12h51m26,28s, δ = +27°07'41,7". Dit zijn equatoriale coördinaten. Omrekenen naar eclipticale breedte kan met de formules sinβ = -cosδ sinα sinε + sinδ cosε en cosλ = cosδ cosα / cosβ, met ε = 23°26'21,4". We vinden β = 29°48'41,2". Dat is de eclipticale breedte van de galactische pool. De hoek met de eclipticale pool is dus 60°11'18,8" en dat is ook de hoek tussen het eclipticale en galactische vlak.
Dit alles wil echter nog niet zeggen dat de noordpool van de zon in de richting van de beweging van de zon in het melkwegstelsel wijst. Om hier achter te komen moeten we eerst weten naar welk punt aan de hemel deze beweging gericht is. Dat punt noemen we het apex en is gelegen in Hercules nabij de ster Wega. Ik vind hiervoor geen exacte coördinaten dus doe ik het even met afgeronde getallen. Dit punt heeft inderdaad een noordelijke eclipticale breedte van ca. 60° dus kunnen we concluderen dat de as van het eclipticavlak, en dat is ook min of meer de rotatieas van de zon, onder een hoek van 30° naar het apex gericht is. Daarbij noteer ik een klein puntje van twijfel: het apex geeft de richting van de zon aan t.o.v. de omringende sterren, en dat hoeft niet hetzelfde te zijn als de beweging t.o.v. het melkwegcentrum. Het filmpje is daar trouwens ook niet duidelijk over: we zien de zon langs een lijn bewegen, maar t.o.v. waarvan is deze beweging gemeten?
WimNobel