Waarom hebben we het altijd over 'vallende sterren' ?

De sterren kunnen toch ook omhoog, naar links of naar rechts bewegen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Als er nou geen zwaartekracht is in de ruimte maar aantrekkingskracht vanuit een groot systeem van planeten, waarom vallen ze dan niet omhoog?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

1. Omdat vanuit ons zichtsveld altijd lijkt alsof ze vallen. Denk maar aan de zon die onder gaat, die zie je ook omlaag gaan, terwijl hij dat helemaal niet gaat. Een vallende ster begint vanuit een bepaald punt in de lucht en maakt eenzelfde beweging, naar de horizon toe. Soms schieten ze inderdaad vanuit een laag ount in je gezichtsveld omhoog, maar dan nog steeds heb je een vallend gevoel, doordat de baan eigenlijk altijd een beetje krom is.
2 omdat je pas een vallende ster ziet op het moment dat hij binnen de dampkring komt. Daarvoor is het gewoon ruimtegruis. Pas binnen dee dampkring vliegt het gruis in brand door de wrijving met de lucht. En dus is er wel degelijk zwaartekracht en valt de meteoor inderdaad naar beneden. Meestal is hij al verbrand voor ie op de grond komt, maar soms komt hij als meteoriet op de grond.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/vannacht-ideale-omstandigheden-voor-vallende-sterren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
zeer juist, je slaat de spijker op de kop. Er is inderdaad altijd sprake van vallen: vanuit de ruimte naar de aarde; anders zouden de deeltjes de dampkring ook niet binnen komen, dus zouden ze ook niet oplichten. een plus van mij.
Erna55
8 jaar geleden
Plus.
Het woord ‘vallende sterren’ is eigenlijk heel misleidend, want vallende sterren zijn geen sterren, maar kleine meteorieten. Er zijn verschillende periodes in het jaar waar je meer vallende sterren ziet dan anders. Dit is omdat de Aarde dan door een meteorenzwerm beweegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waar gaat het om?
Om te weten waarom dingen gaan zoals ze gaan of om het stellen van een zo onlogisch mogelijke vraag?
Bedenk wel, dat met aantrekkingskracht van de aarde -om het maar dichtbij huis - te houden de zwaartekracht bedoeld wordt. De toevoeging van uw aanvankelijke vraagstelling slaat dus nergens op. Als er geen zwaartekracht is is er dus ook geen aantrekkingskracht.
En dat dingen omlaag vallen maar niet omhoog is slechts een begrijpelijke wijze van benoemen van wat wij noemen den menen te zien. Iets valt omlaag of iets wordt omhoog gegooid. Maar als een object buiten de aantrekkingskracht valt van welk hemellichaam dan ook, zal het er niet naartoe getrokken worden. Of het object dan steeds maar naar 'beneden' valt (let op dat 'vallen' taalkundig al een neerwaartse beweging inhoudt)of omhoog beweegt is dan nog maar de vraag. Misschien zweeft het wel naar links of naar rechts of gaat het gewoon rechtdoor. Wie zal het zeggen. Het lijkt er dus op dat wij in onze optiek 'vallende sterren' zien. Dat komt voor als de aarde door een wolk kosmisch stof beweegt en deeltje onze dampkring binnenkomen en door wrijving gaan opgloeien. We spreken dan van vallende sterren. In werkelijkheid spreken we veelal over objecten die zo klein zijn, dat ze tot as vergaan zijn voordat ze de aarde raken.

Andere antwoorden (1)

Omdat het idee van een vallende ster veel verder teruggaat dan onze huidige kennis van het universum. Vroeger dachten de mensen heel simpel dat de aarde plat was - of in elk geval "onder" (al had je daaronder nog de onderwereld of hel) en de zon, maan en sterren hangen daarboven. Hoe zwaartekracht werkt - al wisten we daar ook het fijne niet van - zagen we natuurlijk overal om ons heen : dingen vallen van boven naar beneden. Dus als je een ster heel snel zag bewegen (of feitelijk natuurlijk een komeet, maar ook dat verschil kennen we relatief niet zo lang) kon dat maar één ding beteken : hij valt. Vanuit de lucht, naar beneden.

Nu spreken we ook vaker van een komeet, of een asteroïde, maar in de volksmond noemen we een vallende ster nog steeds gewoon een vallende ster. Want ook al is die omschrijving wellicht niet wetenschappelijk de juiste, iedereen weet precies wat je er mee bedoelt.

(Beetje vergelijkbaar met hoe veel mensen een cavia nog steeds een marmotje noemen, terwijl de meeste mensen inmiddels wel weten dat een marmotje geen marmot is. )
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/binnenland/vannacht-ideale-omstandigheden-voor-vallende-sterren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuk ! Eens kijken of ik zo lang kan opblijven ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoi Marleen! ik denk dat je bedoelt dat een Cavia (Guinees biggetje) geen marmotje is; de echte marmot of althans 1 van de soorten is de Alpenmarmot, ook wel Murmeltier genoemd; dus de echte marmot bestaat heus!
wat betreft vallende sterren... op 12 aug dus over 3 dagen gaan wij naar een 1750 m hoge berg waar een weg naartoe leidt (er staat een observatorium op) om in de hopelijk inktzwarte lucht de sterrenregen van de Perseiden te kunnen zien! Het is hier trouwens ook in ons dorp erg helder s nachts en je ziet vrijwel altijd mooi de melkweg e.d. Dus we verwachten er veel van!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus hoor!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Inderdaad. Een marmat is een marmot. Wat is het verschil tussen een naaimachine en een nietmachine?
En naaimachine naait en een nietmachine niet (-naait niet - staat er in feite).