Kunnen er ook organismen ontstaan uit donkere materie? Is dat uit te sluiten of niet?

De meeste wetenschappers gaan ervan uit dat donkere materie bestaat, wat het ook moge zijn. Maar zijn er aanwijzingen dat het uitgesloten is dat daar ook levende organismen uit kunnen ontstaan?
Maw kunnen er planten of dieren en mensen (achtigen) ook bestaan uit deze exotische materie? Natuurlijk zal het bewijs daar nog lang op wachten maar kan het wel?

8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Exotisch is een sterk aardgebonden zegswijze uit de Griekse Oudheid. Het heeft de betekenis van -uitheems- van uit verre vreemde landen. Maar zeker niet van iets dat buitenaards zou (kunnen) zijn. Ik snap dus niet waarom je de term 'exotische' materie bezigt. Dat is totaal niet te plaatsen in dit verhaal. Zwarte materie lijkt me al moeilijk genoeg. Om daar nu exotische zwarte materie van te maken zou inhouden dat er ook nog andere zwarte materie van niet exotische aard zou bestaan.

Antwoorden (2)

We weten niet wat donkerde materie is, we kunnen dus ook niet zeggen wat er allemaal mogelijk is met donkere materie.

En ook voor leven bestaan meerdere definities. Dat maakt de zaak ook niet eenvoudiger.

Toch lijkt donkere materie één eigenschap te bezitten die leven onmogelijk lijkt te maken: het heeft geen interferentie met elektromagnetische golven (licht, elektriciteit, magnetisme e.d.) en dat lijkt toch wel een voorwaarde.

Toegevoegd na 53 minuten:
Oh.. Ik mis nog een stukje.

Elektromagnetisme is nodig voor zaken als fotosynthese, of elektrische pulsen via zenuwbanen. Ook bij opslag en verbruik van energie komt al snel elektromagnetisme kijken.

Hoe leven er uit moet zien zonder al die eigenschappen is nauwelijks voor te stellen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Thecis
8 jaar geleden
Ik denk dat de klassieke zin het goed samenvat als het mogelijk is:
"It's life Jim, but not as we know it."
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Mr. Spock... moge hij ruste in vrede.
Als je uit gaat van organismes die lijken op planten en mensen, dan heb je over organismes op basis van de basis elementen zuurstof, koolstof en waterstof. En donkere materie heeft een hele andere spelregels en andere vorm van chemie. Dus hoewel het wel in theorie kan, zullen wij in de praktijk heel lastig of zelf onmogelijk iets kunnen voorstellen bij organismes die ontstaan uit donkere materie. Ook zal het lastig zijn om er mee te communiceren.
En om te communiceren is het handig als je kunt zenden en ontvangen en wij kunnen op dit moment geen signalen afkomstig van donkere materie ontvangen.
En omgekeerd zal het ook zo zijn, dan organismes op basis van donkere materie ook geen signalen van ons kunnen ontvangen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Er mee kunnen communiceren is toch geen voorwaarde voor het bestaan van leven ? Daarnaast kan een zwarte materie wezen wellicht wél apparaten bedienen van gewone materie. Dan zouden we in theorie ook met die wezens moeten kunnen communiceren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewoze, Ik ben bang dat je jezelf nu tegen spreekt. In je eerste antwoord stel je dat zwarte materie één eigenschap bezit nl. datgene wat leven onmogelijk maakt. En nu spreek je ervan dat een -zwart materie wezen- wel apparaten van gewone materie zou kunnen bedienen. Dan behoeft dat toch te beschikken over iets van electromagnetisme om zenuwimpulsen af te geven om te kunnen bedienen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Voor intelligent leven volgens de aardse definitie is elektromagnetisme nodig. Maar voor simpele leven is geen communicatie nodig. Dus simpele leven is op basis van donkere materie niet uit te sluiten, maar wij weten nog zo weinig van donkere materie en van leven, dat het wel zeer onwaarschijnlijk is of zeer onvoorstelbaar is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@gerardkl
Ik verwacht in mijn antwoord dat wezens bestaande uit donkere materie niet zullen bestaan. carsrac gaat er in het antwoord vanuit dat als ze wél zouden bestaan, ze dan niet zouden kunnen communiceren.
Het was op de conclusie uit die aanname waarop ik reageerde. Het is logisch dat je bij een discussie over communicatie even aanneemt dat de betreffende wezens bestaan. Anders valt er immers sowieso weinig te communiceren :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
OK Oz, dan heb ik je toch goed begrepen. Begrijp mij goed, ik heb er niet zoveel verstand van maar wil graag jullie gedachtengang zien te volgen, vandaar mijn eactie. Bedankt voor het antwoord.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@gerardkl
Geen probleem !
Vragen staat vrij. Daar is deze site immers voor opgericht. :-)