Is een 'rechte' weg door de ruimtetijd mogelijk (een soort wormgat?)

Onze ruimtetijd blijkt gekromd te zijn door de materie. Maar als ik het voorbeeld neem van bijv. een lijn op een bol dan blijkt die dus krom te zijn. Maar stel je graaft onder de grond door, dan heb je in de bol toch een rechte lijn kunnen maken. Maar is zoiets ook mogelijk op de 4 dimensionale ruimtetijd? Ik noemde wormgat, maar misschien is dat alleen toepassing voor tijdreizen?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat weten we nog niet, omdat we niet weten hoe ruimtetijd eruit ziet. Vergelijk die eens met een ballonvelletje. Net als op het Aardoppervlak, is op dat velletje een rechte weg ook niet mogelijk. Maar druk met je vinger in het ballonvelletje. Je krijgt een bult (of zo je wilt een gat) in het oppervlak. Doe net alsof je een naald dwars door die bult steekt. Je krijgt zo, op die naald, een rechte weg van de ene naar de andere kant van die bult. Die weg wordt jouw tunnel door ruimtetijd, een wormgat.