Hoeveel kilometer heeft de new horizon afgelegt om bij Pluto te komen?

De new horizon is bijna bij pluto. Nu blijkt de afstand van de aarde tot pluto gemiddeld zo'n 5 miljard km te zijn. Maar aangezien hij enkele rondjes heeft gemaakt en bijna tien jaar onderweg was zal de afgelegde afstand wel veel meer zijn, maar hoeveel?

8 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reken eens uit hoe snel de sonde moet gaan om 5 miljard km in 10 jaar moet af leggen. Dat is ruim 57 duizend km per uur.

Het beste antwoord

De eerste link leidt naar een real-time simulatie site. Hier staat onder andere: de afstand die hij tot nu toe in totaal gevlogen heeft en de afstand die hij gevlogen heeft sinds Pluto. Als je deze twee van elkaar aftrekt, hou je over hoe ver hij heeft gevlogen tot Pluto. (Deze twee getallen nemen constant toe, maar het verschil zou hetzelfde moeten blijven). Dat is [op dit moment]:

5 258 976 200 - 7 646 119 = 5 251 330 081 Km

Hij heeft inderdaad wel een beetje omgevlogen, maar niet veel. ("Enkele rondjes" lijkt me wat overdreven). Dat kan je mooi zien op de 2e link; een schematisch plaatje van de vlucht.

Ach, die paar miljoen kilometer ;->
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij heeft 5.250.547.180 kilometer afgelegd toen ik dit schreef volgens de realtime monitor die je hier kunt zien: http://www.dmuller.net/spaceflight/realtime.php?mission=newhorizons
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De reden dat het niet veel meer is, is dat de extra kilometers in het binnenste deel van de reis in het niet vallen met het latere deel helemaal naar pluto.
Zie het als dat je voor je op vakantie gaat, eerst nog naar de supermarkt en drogist rijdt, en daarna naar Italie. Je totale afstand verandert relatief weinig.
WimNobel
8 jaar geleden
Klopt. En anders dan de Rosetta, onderweg naar de komeet Churyumov-Gerasimenko, was er geen plan om in een baan om Pluto te komen en kon de New Horizons min of meer in een rechte lijn op z'n doel afgaan. En hoefde niet eerst verschillende banen rondom de zon af te leggen. Een ruimtesonde die wel in een baan om Pluto wil komen zou die rondjes wel eerst moeten maken en dan zijn we algauw zo'n 1000 jaar verder!