Wanner de zo'n opkomt, staat hij in het oosten.
De maan in het westen wordt dus vol beschenen. Het is dan volle maan.

Toegevoegd na 9 minuten:
Bij volle maan zien we de maan volledig verlicht. De kant die naar ons is toegedraaid is dan ook naar de zon toegedraaid, zodat ze daardoor volledig verlicht wordt. Meestal wordt de maan op zo'n moment van iets 'boven' of 'onder' de Aarde verlicht. Als de zon echt precies achter de Aarde staat zien we een maansverduistering. Bij volle maan kan je dus nooit de zon en de maan samen zien.

Bij andere maanstanden, zoals halve maan, kan het wel gebeuren dat zon en maan samen in ons blikveld zijn. Je ziet dan bvb. links de zon en rechts de maan met de linkerhelft verlicht. Die linkerhelft die wij zien wordt dan wel degelijk rechtstreeks door de zon verlicht, samen met de linker-'achter'-helft van de maan, die wij vanuit onze positie echter niet kunnen zien.
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Klop ! (+)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Hmmmm.... De redenering lijkt te kloppen, maar toch zit ik een beetje met 16 juli 2015 in m'n maag: - Zonsopkomst: 05:39u
- Maansopkomst 06:20u Nieuwe (!) maan (dus een donkere maan): ook op 16 juli, om 03:24u........ Bron: http://members.home.nl/tianwa/noni/journaal/zonenmaan.html
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ach.... op die dag staat 'ie natuurlijk in het oosten !!!! Mijn fout ;-)