Hoe groot moet de massa van het centrum (zwart gat) van het melkwegstelsel zijn om de aarde er binnen 1 jaar in op te 'zuigen'?

Voor het gemak laten we de overige sterren en planeten even buiten bescnouwing, evenals de donkere materie.

Met de formule F = G*(m1*m2)/r2 moet die massa (m2) toch wel te berekenen zijn, maar hoe?

G = 6,67428 ± 0,00067 × 10−11 Nm2 kg−2
m1 = De massa van de aarde is 6000 triljard kilogram, dat is een 6 gevolgd door 24 nullen.
r2 = 10.000^2 lichtjaar

Maar hoe moet je dat verder uitrekenen? Want F weet ik niet.

8 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Nooit groot genoeg. De afstand tot het centrum van de melkweg is circa 25.000 lichtjaar van de aarde en die afstand is daarmee nooit in één jaar te overbruggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Cryofiel
8 jaar geleden
Hihi, klopt! Hoewel... als de snelheid maar groot genoeg wordt, zal tijddilatatie optreden. Daardoor kunnen we binnen een jaar (lokale tijd) naar het centrum van het melkwegstelsel reizen. Toevallig staat het centrum van de melkweg genoemd als mogelijk reisdoel in het leuke boekje "Waarom Sterren en Appels Vallen" van Ulf Danielsson. Als je een ruimteschip bouwt dat gedurende de eerste helft van de afstand continu met 1g versnelt, en gedurende de tweede helft continu met 1g afremt zodat de inzittenden een comfortabele aardse zwaartekracht voelen, duurt de reis voor hen ongeveer 20 jaar. Als je continu versnelt zonder af te remmen zal de reis korter duren. Als je met meer dan 1g versnelt zal de reis nog korter duren. Een reistijd van hooguit een jaar is dus zeker haalbaar.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik las niet goed en had bijna op 'min' gedrukt, maar dit eenvoudige antwoord verdient absoluut een plus ! Bij deze...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo Cryo, je hebt helemaal gelijk. Maar dan moet je uitrekenen wat de versnelling moet zijn om de afstand in één jaar (lokale tijd) af te leggen. Dan moet je uitrekenen wat de massa van het zwarte gat zou moeten zijn om die versnelling vanaf hier te bereiken. Ik ga dat niet doen maar het zou mij niets verbazen dat dat zwarte gat dan (misschien wel meer dan) een paar keer de de massa van de melkweg zou moeten hebben. En daarmee wordt het een volkomen academische kwestie.
Cryofiel
8 jaar geleden
Die inschatting had ik intussen ook gemaakt (zie mijn reactie onder mijn antwoord).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewoze, ieder zijn meug, maar ik geef nooit minnen. Je ziet wel wat er van kan komen...
erotisi
8 jaar geleden
Scherp opgemerkt mullog!
Ik wilde het nog bestempelen als een strikvraag, maar eerlijk gezegd was die korte termijn van een jaar niet zo goed doordacht door mij.

Andere antwoorden (1)

Het maakt niet uit hoeveel massa er in het centrale zwarte gat zit.

De zon en de aarde draaien nu rondjes rond het centrum van het melkwegstelsel. Tussen ons en het centrum zitten het centrale zwarte gat, vast nog wel meer zwarte gaten, en een heleboel sterren, planeten en stof/gas. En misschien nog donkere materie, maar die laat ik nu even buiten beschouwing.

De gezamenlijke zwaartekracht van al die massa zorgt ervoor dat wij (ons zonnestelsel) onze rondjes blijven draaien rond het centrum van de melkweg.

Als het zwarte gat groter zou worden, zou dat komen doordat er massa in valt. Dan zou het zwarte gat meer zwaartekracht op ons uitoefenen, maar de omgeving juist minder, want die massa zou daar dan niet meer zijn.

De totale massa tussen ons en het centrum van het melkwegstelsel zou dan hetzelfde blijven. Alleen de verdeling zou anders zijn: meer in het zwarte gat, minder in de overige zwarte gaten, de sterren, de planeten, en het stof/gas.

Omdat de totale massa, en dus de totale zwaartekracht, gelijk zou blijven, zouden wij nooit door het zwarte gat worden opgezogen.

--

Ter vergelijking:
Stel dat de zon ineens zou veranderen in een zwart gat. Dan zou dat geen enkele invloed hebben op de baan van de aarde of van de andere planeten. Het zou hier natuurlijk wel een tikkeltje kouder worden, maar de baan van de aarde zou dezelfe blijven. En we zouden nooit in het zwarte gat (de voormalige zon) worden gezogen.

Hetzelfde geldt voor de maan. Als die ineens in een zwart gat (een zwart gaatje) zou veranderen, zou dat zwarte gaatje gewoon dezelfde baan rond de aarde blijven beschrijven als nu, en zouden wij niet worden opgeslokt.

En als wijzelf in een zwart gat zouden veranderen, zou dat geen invloed hebben op de baan van de maan.

Cryofiel
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt voor je scherpe opmerking. Je gaat daarbij uit van een realistische stand van zaken.
Maar stel het is wel mogelijk, hoe zwaar moet dat zwarte gat dan zijn? Zonder dat er dus per se materie uit het eigen melkwegstelsel er in moet vallen.
Cryofiel
8 jaar geleden
Poeh, je hebt het dan dus over een zwart gat dat zwaarder en zwaarder wordt door materie toe te voegen die van buiten onze melkweg komt. Ik zou niet meer kunnen uitrekenen hoeveel massa je dan nodig zou hebben om de aarde zover naar binnen te laten spiraliseren dat ze met het zwarte gat versmelt. Ik weet wel dat je ruim meer nodig hebt dan de complete huidige massa van de melkweg.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De baan van de maan rond de aarde zou wel iets anders worden aangezien de massa van de aarde nu niet in een punt geconcentreerd is, maar dat is haarkloverij :)
Cryofiel
8 jaar geleden
Dat maakt juist geen fluit uit... Het enige is dat de getijden op aarde anders zouden worden, waardoor het wegslingeren van de maan anders zou verlopen dan nu.