Heeft een big rip alleen effect hebben op zwaartekracht?

Stel de uitdijing van het heelal blijft eeuwig versnellen de mogelijkheid bestaat dan dat het universum een big rip ondergaat. Het heelal wordt dan zo uitgerekt door de hypothetische anti-zwaartekracht (kosmologische constante?) dat het heelal een koele dood sterft.

Maar is het dan zo dat de overige krachten zoals de elektromagnetische krachten en sterke kernkrachten nog wel zullen bestaan cq hun functie kunnen vervullen? Maw zullen we dan uiteindelijk alleen van de aarde los gaan zweven of zullen zelfs onze atomen en moleculen los gewrikt worden.

Maw kunnen moleculen/atomen bestaan als daar de zwaartekracht uit wordt gehaald. Het is immers zo'n zwakke kracht dat mij de vraag rees of deze voor de 'levensvatbaarheid' van de atomen en moleculen wel relevant genoeg is of zullen zelfs quarks zonder elke zwaartekracht, hoe klein deze in verhouding ook is, het begeven?

8 jaar geleden

Het beste antwoord

De Big Rip heeft geen enkele invloed op de zwaartekracht.

De Big Rip zorgt er "slechts" voor dat de ruimte zelf uitdijt. Het is dus niet zo dat sterrenstelsels of atomaire deeltjes uit elkaar worden getrokken. In plaats daarvan wordt de ruimte zelf groter, en wel steeds sneller.

Op een gegeven moment wordt de ruimte zo snel groter dat niet alleen verafgelegen delen zich van ons verwijderen met een snelheid die groter is dan de lichtsnelheid, zoals nu al het geval is, maar dat ook dichtbijgelegen delen zich met die snelheid van ons verwijderen.

Als de plek waar een elektron zich bevindt zich sneller dan de lichtsnelheid verwijdert van de plek waar de atoomkern zich bevindt, zullen dat elektron en die atoomkern elkaar op elke mogelijke manier totaal uit het oog verliezen. Het atoom kan dan dus niet meer bestaan.

Er is dus geen relatie met de zwaartekracht, en er is geen sprake van "uit elkaar rukken". Het enige dat gebeurt is het oprekken van de ruimte.

Toegevoegd na 56 minuten:

Kleine correctie op de tweede alinea:

Het is niet de Big Rip die ervoor zorgt dat de ruimte uitdijt. Er is een nog onbekende oorzaak die ervoor zorgt dat de ruimte uitdijt, en dat dat steeds sneller gebeurt. Dit laatste zorgt ervoor dat er uiteindelijk een Big Rip optreedt.

Cryofiel
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In deze theorie worden uiteindelijk ook protonen en neutronen uitelkaar gerukt. Plus
erotisi
8 jaar geleden
Zou het antwoord heel anders zijn bij een big chill. Die lijkt nl erg op een big rip. Het heelal koelt dan af tot 0K. De planeten en sterren zijn dan welis waar helemaal verdreven van elkaar maar is daarmee het heelal dan ook 0K. Die planeten en sterren stralen toch nog altijd wat warmte uit?
Cryofiel
8 jaar geleden
In de big chill koelt alles steeds verder af, totdat (asymptotisch) de 0 K wordt bereikt. Er is dan geen warmtestraling meer. Voordat die toestand wordt bereikt is er nog wel warmtestraling, maar is die in evenwicht met de temperatuur van alle objecten. Er vindt dus geen warmte-uitwisseling meer plaats tussen wat dan ook. Daarmee is leven niet meer mogelijk. De big rip is iets anders. In de big chill blijven stelsels, planeten en atomen nog intact en bij elkaar. In de big rip is dat niet het geval.