Bestaat De Rode Maan?

Bestaat het wanneer De Maan en Mars op een lijn staan en er een Rode Maan komt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Antwoorden (1)

Mars staat zo ver weg dat die absoluut geen invloed heeft op de kleur van de maan.

Maar de aarde wél !

Tijdens een maansverduistering wordt de maan nooit helemaal donker. Een geringe hoeveelheid zonlicht bereikt door de aardatmosfeer nog de maan. Door Rayleighverstrooiing in de aardatmosfeer krijgt dit licht een rode kleur, net als de zon en de maan als die laag aan de horizon staan. Hierdoor ziet de maan tijdens een maansverduistering wat roodachtig. Dit is alleen tijdens een totale maansverduistering waar te nemen, omdat bij een gedeeltelijke maansverduistering het verlichte deel van de maan de hemel nog te veel verlicht.

Dus tja...

Als de aarde en de maan en Mars zou toevallig ook op één lijn staan (met de maan t.o.v. de zon aan de achterkant van de aarde) dan zou toevalligerwijs het antwoord 'ja' moeten zijn. Maar nogmaals Mars heeft daar niets mee te maken.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het kan niet dat mars en de maan op dezelfde lijn staan, maar er bestaat wel een bloedmaan. Dit fenomeen komt niet vaak voor maar bestaat dus wel