Is deze foto daadwerkelijk wat men ziet als men door de telescoop de ruimt in kijkt?

Die kleuren en al. Is dat echt zo?
Of is dit allemaal ingekleurd? Soms zie je afbeeldingen die mij niks zeggen. Dan bedoel ik foto's in infrarood(of zoiets) En de computer maakt er dan een mooi duidelijk plaatje van.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

In de astronomie is het gebruikelijk zowel met natuurlijke kleuren, als met 'valse kleuren' te werken, bijvoorbeeld in het geval van foto's in het UV-spectrum of het infrarood spectrum. Ook komt het voor dat foto's "bij"gekleurd worden , dit om contrasten of structuren duidelijker te maken.

Dat gezegd hebbende, worden er ook genoeg foto's gewoon in natuurlijke kleuren gemaakt. Ik vermoed dat dit een foto in natuurlijke kleuren is.

Toch betekent dat niet, dat je het zelf zo zou zien als je door een telescoop zou kijken. Dan zou je waarschijnlijk veel minder kleuren (en veel minder contrast) zien.

Om dat te snappen moet je je bedenken dat veel foto's van astro-objecten met heel weinig licht gemaakt worden. Vaak worden er speciaal heel gevoelige, speciale fotografische platen (of tegenwoordig sensoren) voor gebruikt. Van zulke sensoren kan de verdeling van kleurgevoeligheid net wat anders zijn dan van het menselijk oog.

Daarnaast worden veel foto's gemaakt door een object urenlang te belichten. Dit is nodig omdat veel objecten heel erg lichtzwak zijn. Wat je dan dus op het plaatje ziet is niet een momentopname, maar de 'som' van bijvoorbeeld twee uur blootstelling. Ook daardoor kunnen kleuren en contrasten veel duidelijker uitkomen dan wanneer je een momentopname had gemaakt, of wanneer je het 'gefilmd' had. In dat laatste geval zou je waarschijnlijk nauwelijks iets of zelfs helemaal niets op de plaat hebben gezien, zelfs niet als het object met je ogen goed waarneembaar (maar dus met minder kleur en contrast) zou zijn geweest door de telescoop, wat wel aangeeft hoe goed onze ogen en hersenen zijn in real-time beeldvorming op basis van heel zwakke lichtbronnen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik vermoed dat dit een foto in natuurlijke kleuren is. <--- daar bedoel ik dus mee: een foto waaraan niet opzettelijk 'bijgekleurd' is of waaraan 'valse kleuren' zijn toegekend.
9 jaar geleden
paulus811
9 jaar geleden
Briljant antwoord!
Z512099
9 jaar geleden
"Wat je dan dus op het plaatje ziet is niet een momentopname, maar de ‘som’ van bijvoorbeeld twee uur blootstelling. Ook daardoor kunnen kleuren en contrasten veel duidelijker uitkomen dan wanneer je een momentopname had gemaakt" ...
Zo'n astro-object beweegt toch, als die opname 2 uur duurt dan is die foto toch wazig, onduidelijk ? ( domme vraag ).
kierkegaard47
9 jaar geleden
Z512099, Dat is eigenlijk een onderwerp op zichzelf. Het korte antwoord: Een eenvoudige amateurtelescoop heeft een 'azimutale' opstelling, dat is een constructie waarmee je de buis omhoog/omlaag, en links/rechts kunt bewegen. Maar, de wat duurdere amateurtelescopen en (ik denk) alle professionele telescopen maken gebruik van de zgn. 'parallactische' opstelling. Hierbij valt één van de beide assen as precies samen met de as waarom de aarde draait. Het grote voordeel daarvan is, dat je om een object te volgen nadat je het gevonden hebt als het 'uit beeld' loopt door de draaiing van de aarde, je nog maar in één richting hoeft bij te draaien. Alles wat je dan nog hoeft te doen is een volgmotortje installeren in je trillingsvrije opstelling dat precies met die snelheid meedraait, en je bent klaar om foto's te maken met een langere belichtingstijd :)
Z512099
9 jaar geleden
Dus een telescoop neutraliseert de draaiing van de aarde en blijft zo gefocust op het object ( ingenieus )... Dank voor uw antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Z512099 bedankt voor je "domme vraag" .Ik vind dit een zeer interessante aanvulling.