Kan er ergens in het 'centrum' van het universum een groot zwart gat zitten?

De gangbare gedachte is vermoed ik dat het universum geen middelpunt heeft, nergens is een centrum te bekennen, dat zit, bij wijze van, overal en nergens.

Maar als de aarde naar de zon is getrokken en de zon valt ook naar het middelpunt van de melkwegstelsel, en het melkwegstelsel misschien ook wel (?) naar een middelpunt valt (van een cluster?), en dat middelpunt ook weer etc. etc.
Lijkt dan de conclusie gerechtvaardigd om toch te concluderen dat alles uiteindelijk toch een gemeenschappelijke richting heeft richting een middelpunt? Dat bij voorbeeld het universum zelf een groot zwart gat heeft nog voorbij onze waarnemingshorizon? En de uitdijing niet rechtdoor gaat maar door de snelheid het zwarte gat kan omzeilen? Of is het misschien mogelijk dat zoiets ontstaat eventueel als alternatief voor de big rip of big crunch?

Sorry voor mijn speculatieve gehalte, maar is dit een uitgesloten/foute gedachtegang door de wetenschap?

9 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

De maan met de aarde, de planeten met de zon, de zon met de melkweg, de melkweg met de lokale groep, de lokale groep met de Virgocluster, de Virgocluster met de Grote Aantrekker…: dit zijn allemaal voorbeelden van gravitationeel gebonden systemen. Hoewel dat van de laatste twee niet helemaal zeker is. Nu zou je kunnen denken: die reeks kunnen we verder voortzetten. Op steeds grotere schaal kunnen we steeds weer gravitationeel gebonden systemen vinden. Echter, hiervoor moet voldoende massa aanwezig zijn. We weten dat de lichtgevende materie in de sterrenstelsels niet voldoende massa heeft om de grootste structuren bijelkaar te houden. Dat leidt tot het idee van de "Big Rip".
Echter, er is ook donkere materie. Als daar voldoende van is, zouden ook de grootste structuren, en dus het hele heelal, gravitationeel gebonden zijn. Dat leidt tot het idee van de "Big crunch".
Welnu, binnen het model van het gesloten heelal en de big crunch is het zeer waarschijnlijk dat op steeds meer plaatsen zwarte gaten gevormd worden. En omdat die ook weer gebonden zijn zullen ze op den duur elkaar ontmoeten en fuseren. Uiteindelijk komt alles bijelkaar in één zwart gat. Maar een bepaalde plek aanwijzen waar dat zwarte gat zich zal bevinden, dat zal niet lukken. Dat is evenmin mogelijk als de plek van de big bang aanwijzen.
Overigens staat het hele idee van de big crunch op losse schroeven door de ontdekking van de versnelde uitdijing en de donkere energie. Dat model leidt uiteindelijk tot de "big chill" (zo nu heb ik ze alledrie genoemd). Die versnelde uitdijing zal zeker de vorming van die steeds groter wordende zwarte gaten tegengaan. Maar over de donkere energie is nog veel te veel onduidelijk. Of de versnelde uitdijing zich voortzet voorbij de waarnemingshorizon, daar hebben we geen weet van. We kunnen dus voorlopig nog wel even doorgaan met het speculeren over heelalmodellen en het is zeker niet fout om daar nog een gedachte aan toe te voegen.
WimNobel
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
Maar is, ondanks de waargenomen versnelde uitdijing, een zwart gat mogelijk vóórbij onze waarnemingshorizon, en het dus daardoor steeds sneller uitdijt omdat het dichter bij dat grote zwarte gat zit. Ik begrijp dat we daar geen weet van hebben maar is dat heel vreemd/onwaarschijnlijk?
WimNobel
9 jaar geleden
Het lijkt me dat voorbij de waarnemingshorizon de omstandigheden gemiddeld niet anders zijn dan in ons deel van het heelal. Anders zouden we de bekende denkfout maken dat wij ons op een bijzondere positie bevinden. Er zullen daar dus ook zwarte gaten zijn. Maar niet meer of minder dan in "ons" deel van het heelal en ik denk ook niet een die nog aanmerkelijk groter is dan de ons bekende.
Als er toch een gesloten heelal is en er een big crunch komt, dan zullen de zwarte gaten wel steeds groter worden. Maar dan ook weer net zo goed in ons deel als daarbuiten.

Andere antwoorden (2)

Indien er een middelpunt van het universum zou zijn zou het mogelijk zijn dat zich daar als restant van de oerknal een zwart gat bevind. Helaas zijn we er nog niet in geslaagd het eventuele middelpunt van het universum te vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
net als ik dacht meen mij dat trouwens van de lessen aardrijkskunde te herinneren
erotisi
9 jaar geleden
Ik was niet in de veronderstelling dat er een zwart gat in het middelpunt moet zijn, hoewel het misschien wel zou kunnen. Maar dat er ergens een zwart gat is. Want dat zwart gat kan misschien dichte bij ons zijn dan aan zijn andere kant, als men er rekening mee houdt dat de uitdijing weleens snelle gaat dan het licht en zo voorbij raast aan het zwarte gat. Maar die stelling zal ook wel weer zijn complicatie kennen?!
Er is geen middelpunt van het universum, en daarmee kan er ook geen zwart gat in zitten. Je redenering klopt ook niet. De aarde beweegt zich niet richting zon, de zon beweegt zich niet richting centrum melkweg etc... Er lijken grote massa's in het universum te zijn die clusters van melkweg stelsels lijken aan te trekken. Maar daar kan niet uit geconcludeer worden dat er een aantrekkend centrum is. Dat er in een oceaan stroming is betekent niet dat er een gat is waardoor het water wegloopt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
erotisi
9 jaar geleden
voor mij zijn middelpunt en zwart gat niet noodzakelijk verbonden zie reactie antwoord hiervoor.
Je zegt dat de zon zich niet beweegt richting melkwegcenttrum en aarde niet richting zon. Dat lijkt me toch niet geheel te kloppen met de aanwezige zwaartekrachten. Maar misschien bedoel je dat ze op 'korte termijn' niet dichter bij elkaar komen? Maar ik weet inderdaad niet zeker of alle sterren uiteindelijk in het centrum komen/worden 'opgezogen' door een zwart gat
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat er een zwaartekracht van de zon is die de aarde aantrekt wil niet zeggen dat deaarde naar de zon valt. We draaien er gewoon omheen. En de zon doet dat om het melkwegcentrum. Iets wat zich buiten de waarnemingshorizon bevindt kan ons volgens mij ook niet aantrekken om de simpele reden dat zwaartekrachtgolven ook slechts met maximaal de lichtsnelheid gaan.