Ik las laatst dat de theorie van het zwarte gaten aansluiten op deze van het universum, hoe werkt dit?

Ik las laatst dat deze theorieën op elkaar aansluiten maar hoe weet ik no niet. Wel heb ik verder op internet gelezen dat sommige onderzoekers beweren dat wij binnen de event horizon van een zwart gat leven. Kan iemand dit aan mij uitleggen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Dit zijn allemaal pogingen tot theoretische verklaringsmodellen.
Daarom heeft het weinig zin om er over te discussieren alsof het simpele vaststaande feiten zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als je de geschiedenis van de wetenschap bekijkt, zie je dat het beeld dat men van de fysische werkelijkheid had, regelmatig is bijgesteld. Dat ging vaak met veel ellende gepaard, tot het drinken van de gifbeker toe.
Dat kwam omdat men het beeld dat men zich had gevormd als de werkelijkheid zag. Vaak werd zo'n beeld door de kerk in de godsdienst geïntegreerd. En kerkelijke dogma's mochten niet gewijzigd worden. Zie de theorie van de Big Beng, de zwarte en witte gaten, enz. als werkmodellen, waarmee je (bijna) alles kunt verklaren. Een nieuwe theorie is dan niets anders dan een verbeterd werkmodel. Reddie heeft dus gelijk als hij zegt dat je er niet over moet discussiëren alsof het vaststaande feiten zijn.

Het beste antwoord

Oei, dit is een lastige in de beperkte ruimte die ik hier heb. Maar ik ga het proberen:

Een zwart gat is zo zwaar dat de ruimtetijd los scheurt van 'ons' universum. Het vorm daarbij een los bolletje van een soort eigen universum.
En zwart gat ontstaat plotsklaps en neemt in een fraktie van tijd een enorme hoeveelheid materie in zich op. Die materie zal het zwarte gat zelf, door de sterke verbuiging van de tijd, nooit bereiken (van buiten af gezien)
Een andere eigenschap is dat een zwart gat alleen maar 'eet' en nooit wat terug geeft. Zelfs de hawkingstraling ontstaat feitelijk buiten het zwarte gat.

Natuurkundigen die aan het model van zwarte gaten rekenen zien mogelijkheden van het omgekeerde van een zwart gat: een "wit gat".
Daar waar een zwart gat alleen maar materie opneemt spuwt een wit gat alleen maar materie uit.

Zo'n wit gat is (was ?) alleen maar theorie: we hebben er nooit één gevonden en natuurkundigen kunnen zichzelf ook niet voorstellen hoe zo'n wit gat zou kunnen ontstaan.
Dit was zo totdat Setphen Hawking zich realiseerde dat de eigenschappen van een wit gat wel erg lijken op de Big Bang. Daar ontstond wél plots een heleboel materie. Ook andere eigenschappen komen overeen.

Zou het zo kunnen zijn dat in een moeder-universum een zwart gat is ontstaan ? Een los stukje universum waarin een enorme hoeveelheid materie is gevallen. Alleen staan wij nu aan de andere kant. I.p.v. materie het zwarte gat in te zien vallen zien wij alle materie nu op ons af komen.

Het is moeilijk voor te stellen, maar de sommetjes lijken te kloppen én het zou een goede verklaring voor de Big Bang zijn.

Áls dat zo is, dan moeten wij, vanuit dat moeder-universum gezien, in een zwart gat leven. Net zoals bij ons zou vanuit dat universum gezien, materie nooit de event-horizon kunnen bereiken door de verbuiging van de tijd. Vanuit die blik gezien zou alle materie, en wij dus ook, op de event-horizon moeten blijven 'plakken'. En "dus" leven wij op de eventhorizon. Maar nogmaals dat zou dan vanuit het moeder-universum gezien zijn.

Áls witte gaten bestaan en áls de Big Bang er één was en áls er een moeder-universum bestaat dán.... maar dat is allemaal theorie en nog onbewezen.

Maar stel je eens voor een moeder-universum met allemaal zwarte gaten als eigen universa, in ons universum hebben we ook zwarte gaten met een eigen ruimtetijd dan hebben we een echt multiversum. En het moeder universum zélf dan...?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Ozewiezewoze,
Knappe tekst. Heb jij een didactische achtergrond?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Nee, helemaal niet. Mijn verhaal pakt toevallig goed uit, denk ik.
Maar: bedankt ! :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Indrukwekkend!