hoe kan een zwart gat dingen naar zich toe trekken als de massa al zo groot is?

Het trekt dingen naar zich toe door zwaartekracht, maar hoe kunnen er echt dingen in verdwijnen? want een zwart gat heeft al een massa, van heel veel zonnen zag ik in een filmpje ^^

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Verdwijnen is niet helemaal de juiste term. Materie wordt door een zwart gat aangetrokken en erin opgenomen. Het verdwijnt dan in zoverre dat het nooit meer het zwarte gat kan verlaten, maar de materie of energie verdwijnt niet in de zin dat het in het niets oplost of iets dergelijks. Het zal door de onvoorstelbaar grote zwaartekracht wel slinken tot vrijwel niets.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar dan kan de massa toch niet zo groot zijn als alles krimpt tot niks?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jawel Laura, hoe groter de dichtheid van een object hoe zwaarder die zal zijn. De dichtheid is hoeveel deeltjes zich binnenin een bepaald oppervlakte bevinden. Hoe meer deeltjes in die oppervlakte, hoe zwaarder het object. Een dobbelsteen gemaakt van een stof met hoge dichtheid zoals goud zal meer wegen dan diezelfde dobbelsteen uit plastic. Snap je? Er is geen limiet op deze regel. In die zin kan je dus ook een dobbelsteen hebben die tonnen weegt, zolang de dichtheid hoog genoeg is daarvoor. Dit principe kan je toepassen op je vraag over een zwart gat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Laura, een zwart gat bestaat uit zo onvoorstelbaar veel materie dat de atomen waaruit de materie is samengesteld, in elkaar gedrukt worden. Omdat een atoom zelf uit vrijwel niets anders dan lege ruimte bestaat, is zo'n zwart gat niet alleen onvoorstelbaar zwaar maar ook heel klein, hooguit enkele kilometers in doorsnee. Hoe hoger het gewicht, hoe meer zwaartekracht het zwarte gat uitoefent op voorwerpen die binnen zijn aantrekkingskracht zijn. Door die onvoorstelbaar grote zwaartekracht zullen ook de atomen waaruit die voorwerpen bestaan, ineenkrimpen (de elektonen worden naar de protonen gedrukt en verenigen zich in neutronen, die vervolgens ook in elkaar worden geperst). Je houdt dan iets over dat vrijwel geen volume meer heeft. Het krimpt tot vrijwel niks, maar niet tot helemaal niks.