Op welk (maximaal)punt blijft een planeet nog in een baan om de zon?

Tot waar reikt de kracht van de zon. Is hier een algemene formule voor die je ook op de Aarde kan toepassen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Daar is een algemene formule voor en die ken je ongetwijfeld (zie de link, ik kan hem hier niet uittypen). Uit die formule blijkt dat de kracht die de zon op andere planeten uitoefent (de zwaartekracht dus) afhangt van de massa van de zon, van de betrokken planeet en hun onderlinge afstand. Over dat laatste gaat je vraag dus ziedaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geweldig.

Andere antwoorden (1)

De zwaartekracht van de zon (en van de planeet) neemt af met het kwadraat van de afstand. Hoe verder van de zon, hoe minder zwaartekracht - maar, en dit is belangrijk: de zwaartekracht wordt nooit helemaal nul.

Dat betekent dat er geen maximale afstand is. Een planeet kan op een willekeurige afstand een stabiele baan rond de zon maken.

Echter: dit geldt alleen als er geen verstorende krachten zijn. In werkelijkheid zijn er wel degelijk verstorende krachten. Die komen van andere planeten die ook rond de zon draaien, en van andere sterren. Immers, hoe verder je van de zon komt, hoe groter (zowel absoluut als relatief) de invloed van andere sterren ten opzichte van de invloed van de zon.

Daarnaast is er nog een minimale invloed van het interstellaire medium, maar die zal te verwaarlozen zijn.

De maximale afstand voor een stabiele baan is dus afhankelijk van twee belangrijke factoren: de massa's en banen van andere planeten, en de massa's en afstanden van andere sterren. Dit zorgt ervoor dat er wel een maximale afstand tussen planeet en zon is waarbinnen de baan van de planeet stabiel blijft, maar dat die afstand in de praktijk nauwelijks uit te rekenen is.

Cryofiel
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
PlusPlus.
Thecis
9 jaar geleden
+
De zon kan nog op behoorlijke afstand nog invloed uitoefenen. Denk aan de komeet van Haley of de Oortcloud.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hm, mi. hebben de andere in ons zonnestelsel aanwezige planeten nagenoeg GEEN invloed op de MAXIMALE afstand. Wel op elke baan van ene object welke tussen de planeten doorloopt.
Want dan ben je inmiddels ver buiten de banen van die planeten aangeland. Wel mag je, om diezelfde reden, de massa van de planeten optellen bij de zonnemassa vwb invulling van de variabelen bij berekening van de werkelijke aantrekkings kracht. Uiteraard zal die maximale baan berekend moeten worden rond het massa middelpunt punt van het zonnestelsel.
De maximale afstand is wel afhankelijk van de zwaarte en afstand van andere sterren (met hun eventuele planeten/satellieten) in onze nabijheid tot ons zonnestelsel zoals je terecht opmerkt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
De oortwolk heeft een afstand van grofweg een lichtjaar tot de zon. De objecten in die wolk draaien nog net redelijk (!) stabiel hun rondjes.
Daarbuiten zal het in de praktijk door de verstorende invloeden van andere sterren ras minder worden.
Uitrekenen is inderdaad vrijwel onmogelijk, maar in de praktijk mag je wel een grens van zo'n 1,5 lichtjaar aanhouden.