Hoe groot is invloed van de maan op de omloopbanen van satellieten? En hoe wordt dit probleem opgelost?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hoeft geen probleem te zijn. Ze gebruiken die krachten ook.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Satelieten vliegen in een baan om de aarde. Die baan bevindt zich op bijvoorbeeld 400 KM of 700 KM maar ook bijvoorbeeld op 35.000 KM.
Om buiten de aantrekkingskracht van de aarde te geraken heeft de satelliet een startsnelheid nodig die voldoende moet zijn om de aarde te verlaten maar niet te hoog mag zijn om in een rechte lijn tot in het oneindige door te vliegen.
De startsnelheid van een satelliet is er op berekend, de aarde te verlaten maar is onvoldoende om aan de aantrekkingskracht van de aarde te ontkomen. Daardoor komt de satelliet in een baan rond de aarde, zonder terug te vallen naar de aarde. De aantrekkingskracht van de maan (die nog altijd + 300.000 km verder staat) is in de gegeven omstandigheden te gering om de satelliet richting maan te trekken of om de satelliet van zijn baan om de aarde te doen afwijken. De aantrekkingskracht is te gering en de snelheid van de satelliet te hoog. Ik steun verder mijn zienswijze op de volgende bron. Zie bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een erg goeie vraag. Als je bedenkt dat de zwaartekracht van de maan sterk genoeg is om eb en vloed op de aarde te veroorzaken, dan zal deze kracht zeker van invloed zijn op de baan van een nietige satelliet. Bijvoorbeeld bij GPS-satellieten is de positie zo wezenlijk dat zelfs de tijddilatie als gevolg van Speciale Relativiteitstheorie van Einstein in de berekeningen moet worden betrokken.

Het beste antwoord

Het in de juiste baan brengen en houden van een satelliet is een nauwkeurig en specialistisch werk. Het is echte "rocket science". Er wordt rekening gehouden met allerlei grotere en kleinere invloeden. Ook de zwaartekracht van de maan wordt berekend en zonodig wordt ervoor gecorrigeerd. Die invloed is trouwens niet zo groot. Verlies van hoogte door de (toch nog op 500 km hoogte aanwezige) atmosfeer vormt een veel groter aandeel in de koerscorrecties. Je kunt de invloed van de maan op satellieten vergelijken met die op waterhoogtes: het zal enkele meters schelen. Afhankelijk van de functie van de satelliet kan dat een probleem zijn waarvoor gecorrigeerd moet worden, of niet.
WimNobel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Satelieten vliegen in een baan om de aarde. Die baan bevindt zich op bijvoorbeeld 400 KM of 700 KM maar ook bijvoorbeeld op 35.000 KM.
Om buiten de aantrekkingskracht van de aarde te geraken heeft de satelliet een startsnelheid nodig die voldoende moet zijn om de aarde te verlaten maar niet te hoog mag zijn om in een rechte lijn tot in het oneindige door te vliegen.
De startsnelheid van een satelliet is er op berekend, de aarde te verlaten maar is onvoldoende om aan de aantrekkingskracht van de aarde te ontkomen. Daardoor komt de satelliet in een baan rond de aarde, zonder terug te vallen naar de aarde.
De aantrekkingskracht van de maan (die nog altijd + 300.000 km verder staat) is in de gegeven omstandigheden te gering om de satelliet richting maan te trekken of om de satelliet van zijn baan om de aarde te doen afwijken. De aantrekkingskracht is te gering en de snelheid van de satelliet te hoog.
Ik steun verder mijn zienswijze op de volgende bron. Zie bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De maan staat +- 400000 km verder dan de satellieten in de geo stationaire baan (35000+ km hoog), geen 300000. Tevens is de maan veel lichter dan de aarde en trekt dus veel minder hard aan de baan van de satelliet. Maar aangezien de maan zelfs invloed heeft op de waterhoogte van de zee (eb en vloed) kun je nooit stellen dat die invloed verwaarloosbaar is op de omloopbaan. De baan rond de aarde van de satelliet kan door die invloed wat lager of hoger worden.Uiteraard kunnen de wetenschappers bij eht sturen van de satelliet naar zo'n baan vooraf al rekening houden met de maan invloeden want die zijn wel berekenbaar.