Kan een meteoriet onze dampkring in "dwarrelen" in plaats van storten?

Stel je voor de aarde is een auto op de snelweg. Je rijdt 100km/u.
Van rechts komt een auto (meteoriet) invoegen met 101 km/u.
Als die auto je achterbumper aan raakt is dat met een klein tikje.
Nu dit:
De aarde draait met een bepaalde snelheid om de zon.
Een meteoriet zal met de zelfde snelheid als dat de aarde draait ons van achteren raken.
(Net als een hand die steeds een draaiende draaimolen aan duwt.)
Dwarrelt hij dan de dampkring in?
Men zegt dat meteorieten wel met een snelheid van 100.000km/u in de ruimte reizen?
Maar ons hele zonnestelsel heeft toch al een bepaalde snelheid? Wat nu als een meteoriet met dezelfde snelheid ons van achteren aanraakt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Op zich een goed idee - maar er zijn een aantal problemen.

Het eerste probleem is dat meteorieten meestal stenen zijn, of soms een mengsel van gesteente en ijs (bekend als een "vuile sneeuwbal"). Ook al hebben die vrijwel dezelfde snelheid als de aarde, als je die bovenin de dampkring loslaat zullen ze naar beneden vallen - waarbij zowel stenen als "vuile sneeuwballen" nogal slecht "dwarrelen".

Stofjes daarentegen kunnen wel dwarrelen, net als klein gruis.

Zulk klein grut kan ons wel van achteren raken, maar daartoe moet het al in ongeveer dezelfde baan zitten als de aarde. Op zich kan dat - maar zodra zo'n korreltje dichter bij de aarde komt, zal de zwaartekracht van de aarde z'n werk doen en het stofje alsnog tot grotere snelheid versnellen.

Een groter probleem is dat de dingen die ons raken eigenlijk nooit in dezelfde baan zitten als de aarde. Juist doordat hun banen zo verschillend zijn als de onze, zijn de snelheidsverschillen zo enorm groot.

Veel meteorieten zijn afkomstig van kometen. Die kometen komen uit de buitenste regionen van het zonnestelsel. Van daaruit vallen ze richting de zon. Dat is een val van vele honderden miljoenen kilometers! Als een steen of een stofje over zo'n enorme afstand valt, zonder enige wrijving, zal de snelheid dus enorm hoog zijn. En dan komt ineens de aarde van rechts, die ook nog eens een merkbare aantrekkingskracht heeft...

Kortom, in de praktijk komt het eigenlijk nooit voor dat iets "naar beneden dwarrelt".

Wat wel kan gebeuren is dat een steentje in de dampkring komt, door de hoge snelheid verdampt en/of explodeert, en dat het daarbij ontstane gruis alsnog heel langzaam naar beneden dwarrelt. Maar dan hebben we het over dwarrelende restanten, niet over een dwarrelende meteoriet.

Cryofiel
9 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Geweldig uitgelegd !
Dikke plus !

Andere antwoorden (2)

Aanvullend op de reactie hierboven.

Als je in de auto zit en er komt een vlieg op je voorruit, dan staat de auto niet stil. Pas als het aanzienlijk zwaarder is (een auto) dan is er sprake van een echte reactie. Voor de meteoriet is dat eigenlijk hetzelfde. Meteorieten zijn gelukkig altijd klein / stukken kleiner dan de aarde. Komt deze van achteren dan zal deze de aarde enkel een duwtje geven. Dus weinig invloed op de snelheid.

In het bijzondere geval dat de meteoriet dezelfde koers en bijna dezelfde snelheid heeft als de aarde, dan zal deze heel heel langzaam inlopen. Vervolgens door het zwaartekrachtveld van de aarde worden opgepakt. Mogelijk dat er dan een geval is te berekenen dat de meteoriet kan komen dwarrelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De zwaartekracht van de aarde is zo groot dat zo'n geval theoretisch en praktisch onmogelijk is. Bovendien moet je eerst de massa van de meteoriet weten.
Gaan we er vanuit dat deze 1kg is, dan kan deze niet eens dwarrelen. Eigenlijk is vanwege de zwaartekracht van de aarde, en het limiet van een gemiddelde auto deze situatie theoretisch en praktisch onmogelijk.
Want stel dat een auto met 100.000 km/uur over een rechte weg rijd.
En een meteoriet komt met 100.002 km/uur onder zo'n hoek op je af dat de zwaartekracht de baan zo krom trekt dat deze alsnog precies op de achterkant van je auto komt... Dan is het mogelijk. Maar probeer maar eens een auto te vinden die over 1000 km/uur gaat.
Zelfs MAGLEV heeft die capiciteit niet.
En vacuumtransport zit in een.... vacuum. Een gesloten buis.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik haalde de auto enkel aan om aan te geven dat als er een klein object een groot object raakt, de koers van het grote object niet veranderd. Dat dit met de Aarde wel mogelijk is, dat bewijzen raketten die terugkeren op Aarde, die gebruiken vaak deze methode.
De aarde heeft een snelheid van 30 km/s in de baan om de zon. Andere objecten (meteoroïden) die ook in een baan om de zon bewegen kunnen in dezelfde richting bewegen, of tegengesteld aan de aarde, of een kruisende baan hebben. Ook kan de snelheid wat hoger of lager zijn, doordat het object een elliptische baan heeft.
Echter wanneer het object in de dampkring van de aarde komt, is het al enige tijd aangetrokken door de aarde en zal daarom altijd een zekere snelheid t.o.v. de aarde hebben. Meteoren hebben daarom snelheden tussen 10 en 70 km/s.
Maar er zijn ook nog micrometeorieten. Dit zijn objecten die zo klein zijn, dat ze bij binnenkomst in de dampkring vrijwel direct geheel verbranden. Wat ervan overblijft (de "as") blijft geruime tijd in de dampkring zweven en dwarrelt langzaam naar beneden. Op de zeebodem kan dit stof soms worden gevonden en speciale vliegtuigen die erg hoog kunnen vleigen hebben er wel monsters van genomen. Er wordt geschat dat er van dit meteoorstof per dag vele tonnen aan materiaal op de aarde neerdwarrelt.
WimNobel