Hoelang duurt het voor we het maanlicht bij ons is?

Het zonlicht is 8 minuten oud voor het de aarde bereikt.
Hoe oud is het gereflekteerde maanlicht?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.5K

Het beste antwoord

De tijd die het licht nodig heeft om de afstand van een hemellichaam tot de Aarde af te leggen, wordt de lichttijd genoemd. We kunnen die lichttijd lt gemakkelijk uitrekenen uit de afstand a en de lichtsnelheid c = 299.792 km/s:
lt = a/c = 384.401/299.792 = 1,28 seconden.

De baan van de Maan is excentrisch, dat wil zeggen: niet cirkelvormig. Het gevolg hiervan is dat de afstand tussen de Aarde en de Maan variëert en dus variëert de lichttijd ook. De excentriciteit van de maanbaan is e = 0,0549 (e = 0 is een cirkel, 0 < e < 1 een ellips, e = 1 een parabool en e > 1 een hyperbool) en de kleinste afstand tot de Aarde (perigeum) en grootste afstand tot de Aarde (apogeum) worden gegeven door aperi = (1-e) a en aapo = (1-e) a. Als we de getallen invullen, vinden we dat aperi = 363.297 km, aapo = 405.505 km. Delen door de lichtsnelheid levert dan de lichttijd voor beide gevallen: ltperi = 1,21s, ltapo = 1,35s.
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Prachtig voorgerekend. Je geeft echter niet aan welke afstand je perigeum en apogeum noemt. Is dat de afstand van van middelpunt tot middelpunt, of is dat de afstand van oppervlak tot oppervlak? Verder bereken je slechts één lichttijd voor beide situaties. Echter, waar de maan op een bepaald moment ook staat, er is op aarde altijd iemand (persoon A) die de maan recht boven zich ziet staan en ook iemand (persoon B) die de maan precies aan de horizon ziet staan. Het verschil in afstand maan-A en maan-B is ongeveer één aardstraal; ook die tijd zou je moeten meenemen in je berekening.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Cryo, als je dan echt gaat muggeziften moet je ook meenemen dat de lichtsnelheid in vacuum hoger is dan in de atmosfeer :-) @erna, dat krijg je als je heel nauwkeurig gaat antwoorden :-)
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Tjonge... hoe kan je een eenvoudige vraag moeilijk beantwoorden... Maar wat je zegt klopt wel, daarom toch een plus.

Andere antwoorden (1)

Volgens Wikipedia is de maan 384.400 km van de aarde verwijderd. De lichtsnelheid is c = 2,99792458*10^8 m/s.

384.400.000 meter / 2,99792458*10^8 m/s = 1,28222038194 s, bij benadering 1,28 seconden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Vragensteller vraagt hoe oud het gereflecteerde licht is, niet hoe lang het er over doet om van de maan hierheen te komen. Er van uit gaande dat het licht ontstaat op het oppervlak van de zon en daar dus leeftijd 0 heeft, zou maanlicht 8,33 minuten + 1,28 seconde oud zijn. Bij volle maan legt het licht 2 keer de afstand aarde-zon af, dus kom je eerder in de buurt van 2,5 sec. Bij eerste en laatste kwartier blijft het bij die 1,28 sec. Totaal varieert het dus ergens tussen 8,3 en 8,36 minuten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zo had ik het nog niet geïnterpreteerd, maar je zit toch niet helemaal goed. Bij elke maan, vol of niet, legt het licht de afstand zon-maan-aarde af. In het kortste geval is dit theoretisch de afstand tussen zo'n en aarde, maar dan zit de maan ervoor en zie het gereflecteerde licht niet. In het uiterste geval is dit theoretisch eenmaal de afstand tussen zo'n en aarde + twee maal de afstand tussen aarde en maan, maar dan zit de aarde weer tussen zo'n en maan in en zie je ook geen gereflecteerd licht, maar alleen de schaduw van onze eigen aarde. Om te berekenen hoe het theoretisch met de afstanden zit zou je alles eens moeten tekenen en met hoeken moeten rekenen. Mocht je tijd over hebben wens ik je daar veel succes mee.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Een kort en eenvoudig antwoord !
Plus !