De planeet Venus verwijst ook naar de Romeinse godin van de liefde.
Door haar stand ten opzichte van de zon is Venus alleen zichtbaar als heldere ster vanaf een half uur tot 4 uur voor zonsopgang en na zonsondergang. Daarom wordt Venus wel de morgenster of de avondster genoemd.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op zich een goed antwoord; ik snap daarom de min niet helemaal. Van mij een plus.
Amadea
9 jaar geleden
Niet helemaal, maar wel een beetje? Wat zou de reden dan kunnen zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat zou je aan degene moeten vragen die de min heeft gegeven... Wellicht vindt hij/zij jouw antwoord onvolledig? Of vanwege het feit dat je geen bron vermeldt?
Voor mij in ieder geval geen reden om een min te geven. Die geef ik sowieso zelden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+ Venus wordt nog steeds morgen- of avondster genoemd, al weten wij allang dat Venus een planeet is.
Het minnenspook komt bij mij bij elk antwoord langs.
Amadea
9 jaar geleden
'k Heb een paar van jouw antwoord bekeken, JoanDArc, maar zie daar geen minnenspook langsgeweest...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voedingssupplement, Gesneden kater, Nieuwe wet van kracht.
Ik heb er op gereageerd.
Als Venus als morgenster te zien was werd zij door de oude Grieken Phosphorus genoemd en als avondster Hesperus.

Het oude Babylonië identificeerde Venus als de godin Ishtar.

Tegenwoordig kennen we Venus voornamelijk als morgenster of avondster, aangezien Venus regelmatig als zeer heldere ster te zien is boven de horizon rond zonsopgang/-ondergang.

Ook wordt Venus ook wel de Tweeling van de Aarde genoemd, omdat ze in massa, omvang, dichtheid en positie in het zonnestelsel vergelijkbaar zijn.

C.S. Lewis noemde Venus in zijn boek "Voyage to Venus" Perelandra.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Cryofiel
9 jaar geleden
Toch opmerkelijk dat Venus te zien is wanneer ze *boven* de horizon staat! ;-) +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+