Als de aarde steeds langzamer draait haar as omdat de getijdewerking de rotatie vertraagt, is de opwarming van de aarde hier op van invloed?

Immers meer water, grote krachten in de getijdewerking.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Eerst het kort door de bocht antwoord: nee.

Nu de toelichting:
In theorie wel. De afremming van de rotatie wordt immers veroorzaakt door de wrijving van de aarde die onder de eb- en vloedgolven (en ietsje vervorming van de aarde zelf) heen draait. Die wrijving, c.q. vervorming, 'kost energie'. De wet van behoud van energie verklaart echter dat die energie niet verdwijnt; maar vrij komt in de vorm van warmte -- de warmte als gevolg van de hier boven beschreven wrijving en vervorming; die wordt geleverd door het energieverlies dat ontstaat door het minder snel gaan roteren.

Nu de praktijk. Van die afremming is al zeer lang sprake (volgens bron Wikipedia al 4,5 miljard jaar). Er is over die periode geen aanwijzing dat de temperatuur systematisch zou zijn gestegen. Blijkbaar is de hoeveelheid energie die op deze wijze geleverd wordt, onvoldoende om de temperatuur op aarde merkbaar te laten stijgen; een andere mogelijkheid is, dat deze warmte via andere processen weer wordt opgenomen (zoals endotherme chemische reacties). Een en ander wordt zeer illustratief uitgelegd in de bron SkepticalScience. Blijkbaar hebben andere processen dus meer invloed.

Toegevoegd na 5 uur:
Misschien als toelichting: als het warmteverlies door langzamer roteren een onbelangrijke factor is, dan is ook het effect van opwarming op langzamer roteren van weinig belang.
Bedenk ook dat warmer zeewater lichter is, dus per volume minder energie kan uitoefenen. Je hebt dus wel 'meer water' maar dat water is per liter minder zwaar; de ' afremmende massa/ wrijvende massa' zal niet veranderen.

Ook zal de hoeveelheid zeewater (het aantal kilo) door deze processen niet veranderen -- tenzij de aarde gaat opwarmen tot nabij of zelfs boven het kookpunt van water.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, er worden in de rotatiesnelheid van de aarde heel kleine, onvoorspelbare schommelingen gemeten. Dat is ook de reden dat er af en toe een schrikkelseconde moet worden ingevoerd.
Het is heel goed mogelijk dat die schommelingen te maken hebben met de herverdeling van water en ijs over de aardbol. Dus niet alleen omdat er meer vloeibaar water komt, maar ook omdat de massa zich verder van de rotatieas begeeft. Daardoor verandert het traagheidsmoment, en dus ook de rotatiesnelheid.
Het zal duidelijk zijn dat het hier om zeer kleine, maar wel degelijk meetbare effecten gaat.
WimNobel
9 jaar geleden
De aarde zal eerder afkoelen, omdat minder snlle rotatie minder transport van temperatuur in warme golfstromen betekent.