Wanneer is gravitatiekracht gelijk aan zwaartekracht?

In het geval dat iets met een massa m op de aarde staat, geldt Fg=Fz. De aardstraal is dan R, in de formule Fg = G x (m x M)/r^2. Maar zijn Fg en Fz ook gelijk als het gaat om iets met massa wat boven de aarde zweeft? En zijn Fg en Fz op andere planeten aan elkaar gelijk?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Zwaartekracht en gravitatiekracht zijn volgens mij uitwisselbare begrippen. De term gravitatie wordt vooral gebruikt om aan te geven dat het een fundamentele kracht is die tussen alle massa's werkt. We hebben het vooral over zwaartekracht als het gaat om de gravitatiekracht die de aarde of een andere planeet op een voorwerp op of nabij die planeet uitoefent.
We moeten zwaartekracht niet verwarren met gewicht. Gewicht is een kracht die een voorwerp op z'n omgeving uitoefent doordat hij wordt aangetrokken door de zwaartekracht van de aarde. Een zwevend of vallend voorwerp ondervindt nog steeds die zwaartekracht. Maar omdat een vrij vallend voorwerp geen kracht op z'n omgeving uitoefent is het gewichtloos. En bij een zwevend voorwerp wordt de zwaartekracht gecompenseerd door een opwaartse kracht.
WimNobel
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Volgens mij is dit inderdaad de verwarring. Plus.