Je kunt de bewegingen van het oppervlak van de zon een beetje vergelijken met een pan heet water op het vuur.

Door het vuur onder de pan wordt het water aan de bodem verwarmd. Dit warme water zet uit en wordt daarmee lichter dan zijn omgeving. Het nu lichtere, warme water zal op het zwaardere koude water uit de omgeving gaan 'drijven'; het stijgt dus op richting het oppervlak. Daar zal het afkoelen, zwaarder worden en weer naar beneden zinken.

Zo ontstaan plaatsen aan het oppervlak waar water omhoog komt en andere plekken waar het water weer naar beneden zakt.

Dit proces speelt zich ook af aan het oppervlak van de zon. Het 'vuur' van het pannetje is hier de kern van de zon waar de nucleaire fusie plaats vindt. Van daar af stijgt warm plasma naar het oppervlak om daar vervolgens weer af te koelen en naar het diepe binnenste van de zon te zakken.

Er zijn dus zeker stromingen waar te nemen !

De zon bestaat echter uit plasma. Er is geen buitenste korst van vaste materialen zoals bij de aarde. Er is dus ook geen korst die kan beven, noch is er een korst die kan breken waardoor het gloeiende binnenste naar buiten kan spuwen. Aardbevingen en vulkanen zul je dus niet vinden bij de zon.

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog even een stukje over zonnevlammen:
Het stijgen en dalen van plasma wekt sterke magnetische velden op. Die velden reiken tot ver in de ruimte.

Plasma is gevoelig voor magnetisme en zal zich langs de magnetische veldlijnen ophopen. Door de draaiing van zon om zijn als zal zo'n magnetische veldlijn uitgerekt worden en verstrikt raken met andere veldlijnen. Door dat uitrekken wordt veel energie in zo'n veldlijn opgeslagen, zoals in een uitgerekt elastiekje.

Op een bepaald moment houdt zo'n veldlijn het niet meer en 'knapt'. Net als met een knappend elastiekje komt in één klap alle opgeslagen energie vrij. Het plasma dat deze veldlijn volgt wordt door deze vrijgekomen energie met enorme snelheid de ruimte ingeworpen. Een deel ervan zal terug vallen op de zon een ander deel begint als zonnewind een lange reis door de ruimte.

Waar bij een vulkaan met druk materiaal door de korst heen gedrukt wordt spelen er dus hele andere processen een rol bij zonnevlammen. Een zonnevlam is dus ook geen vulkaan. Net zo min als dat regen een waterval is, hoewel er in beide gevallen water naar beneden valt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
thanx

Andere antwoorden (1)

De zon bestaat uit gas (waterstof en helium). AARDbevingen en vulkanen (waarbij vloeibare massa door de AARDkorst breekt , zijn er dus niet.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het stukje " zonneactiviteit" in de link kun je vinden wat voor processen er dan WEL op de zon plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vulkaan is een opening in het oppervlak van een planeet waar gesmolten gesteente (magma), gas en brokstukken van vast gesteente (tefra) door naar buiten komen.
Hoezo zou er dan geen vulkanisme zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Omdat de zon geen vaste oppervlakte heeft waar iets uit kan barsten, en zeker geen gesteenten. We kennen wel zonnevlammen enzo, maar die zitten toch weer anders in elkaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als we zonnevlammen vergelijken met vulkanen zie je dat er veel overeenkomsten zijn. Een vulkaan is een opening in het oppervlak van een planeet of ster waar gesmolten gesteente, gas en brokstukken van vast gesteente door naar buiten komen. Zonnevlammen zijn openingen (dan wel niet blijvend) in het oppervlakte van de zon (de zon is een ster) waar gas door naar buiten komen.
Bij de definitie van een vulkaan staat niet dat het een vast oppervlak hoeft te zijn...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tja, als jij ze dan zo wilt noemen, dan moet je dat doen. Ik heb de vraag anders geinterpreteerd. Vulkanisme en aardbevingen zijn namelijk op aarde gevolgen van het zelfde verschijnsel : een aardkorst die drijft op een vloeibare kern. Op dit manier kunnen en zullen ze op de zon niet voorkomen. Als jij verschijnselen die er uiterlijk op lijken ook zo wilt noemen op een totaal volstrekt ander hemellichaam, staat je dat vrij. Maar waarom stel je dan de vraag ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
omdat ik wilde weten of ze vulkanen mogen worden genoemd. Dankjewel!