Als donkere energie de aarde uit elkaar gaat trekken, scheuren wij dan ook uit elkaar?

Laatst een programma van National geographic gezien waarin dat gezegd werd, dat volgens een van de laatste theorieën dit mogelijk zou zijn. De entropie zou snel naar 0 worden gebracht wat betekent dat mensen uit elkaar zouden vallen. Ik stelde me voor dat wij brandwonden krijgen en dan langzaam soort van verdampen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ten eerste is dit alles puur hypothetisch. Het is gebaseerd op andere hypotheses die nog niet bevestigd zijn. Daarmee is dit idee gebaseerd op een uiterst wankele basis.

Ten tweede zou dit pas over vele miljarden jaren gebeuren. Ver nadat de zon sowieso al is opgebrand.

Ten derde zijn er ook een hoop andere hypotheses die heel andere dingen zeggen.

Ik zou me dus geen zorgen maken.

*ALS* dit al waar is, zal het hele universum uiteenvallen. Dit wordt ook wel de "big rip" genoemd - zoek daar maar eens naar op Internet.

Kort gezegd betekent dit dat eerst de verste sterrenstelsels van ons deel van het heelal zullen worden "losgescheurd". Die "losscheurgrens" komt vervolgens steeds dichterbij, zodat ons stukje heelal (dat nog intact is) steeds kleiner wordt.

Uiteindelijk zullen nabije sterrenstelsels voor ons verdwijnen, daarna de verste delen van ons eigen melkwegstelsel, dan onze buitenplaneten, de zon, de maan, de aarde, en wijzelf, tot aan onze atomen toe.

Maar nogmaals: dit is slechts één van de vele ideeën, en alles is zuiver hypothetisch.
Cryofiel
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Prima antwoord, interessant . Dit zijn van die ontzettend speculatieve theorieën . Maar ze maken wel interessante tv. En trekken je mee in een stukje quantumfysica willen begrijpen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als dat gebeurt,nadat de zon al is opgebrand,zijn er toch ook geen mensen meer? Lijkt me dat we ons over onze nazaten dan ook geen zorgen hoeven te maken.
Cryofiel
14 jaar geleden
Och, die hypothese is zo onzeker, misschien dat ze waar is, maar wel veel *sneller* realiteit wordt dan wij nu denken. Wie weet is het deze zomer al zover. Of in 2012, om in stijl te blijven...   ;-) Stel dat de mensheid overleeft tot het moment waarop de zon de aarde verzwelgt, dan is er best kans dat wij tegen die tijd bij een andere ster wonen. Of op Titan of zo, waar het tegen die tijd (grotere zon) gedurende enkele tientallen miljoenen jaren best leefbaar zal zijn voor aards leven.

Andere antwoorden (3)

Tsja, het moet niet gekker worden met die eindtijdtheorieen. Ik zou me er maar totaal niet in verdiepen. Als de hemel naar beneden valt, hebben we allemaal een blauwe hoed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, zo klinkt het wel als een horrortoestand.

Zeker omdat je het hebt over `WIJ`
Ik zal het niet meemaken en jij ook niet en jouw kinderen en kleinkinderen en achterkleinkinderen ook niet.

Misschien sterft de mensheid wel veel eerder uit
dan dat de aarde vergaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien gebeurt het morgen al, de theorie voorspelt geen tijdstip :P
Donkere materie is een theorie die tot op heden niet is bewezen. Het is slechts een vermoeden.