Waarom draait de zon om zijn as?

Dat planeten om de zon draaien, en dus zelf ook draaien snap ik, maar waarom draait de zon, of draait deze weer om andere objecten?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dit heeft te maken met het conserveren van impulsmoment en de manier waarop de zon is ontstaan. Die is namelijk uit een grote wolk langzaam bewegende interstellaire gas ontstaan. In deze beweging zit energie. Omdat de natuurkunde ons leert dat energie geconserveerd moet worden (er mag geen energie uit het niets ontstaan of verdwijnen), moet ook de beweging van het gas geconserveerd worden. Omdat de wolk draaidde had de wolk energie in de vorm van impulsmoment.

Naar mate de wolk ging inkrimpen ten gevolg van de zwaartekracht, moest, vanwege de conserveringsprincipe, de wolk sneller gaan draaien. Men ziet dit in de praktijk bij een kunstschaatser. Wanneer de schaatser haar armen intrekt, gaat ze sneller draaien. Uiteindelijk ontstond de zon uit de krimpende wolk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je snapt dat planeten om hun as draaien snap je ook dat de zon dat doet.
De zon draait namelijk ook om een centraal punt in het welkwegstelsel
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja, dat is zeker. Nee, dat is geen juist antwoord op de gestelde vraag.
Alles is in beweging. Heb je ooit iets gezien dat niet in beweging is? Dus ook de zon, zelfs het hele universum is in beweging... Alles.

Kun jij twee keer in dezelfde rivier stappen?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ja, dam bouwe wter staat stil... HOPPA!
de zon draait om het midden van het helal heen, en draait daarom ook omzijn as.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De zon draait om het midden van de Melkwegstelsel. Dit is niet het midden van het heelal.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
@ Guidance: Ik heb nog niet één wiskundig model gezien, zich houdend aan de natuurwetten zoals wij die kennen, die jou hypothese ondersteunen. Daarentegen zijn er vele modellen en simulaties opgesteld waaruit blijkt dat dit wel het geval is. Sterker nog, er is zelfs een golfbeweging ten opzichte van de ideale baan om het centrum van ons sterrenstelsel aangetoond. Verder, als ik je (laatste) opmerking bekijk, bekruipt mij het vermoeden dat je niet geheel begrijpt wat er in wetenschappelijke kringen met "theorie" bedoelt wordt.
De zon draait om het middelpunt van de Melkweg op een afstand van ongeveer 24.000 tot 26.000 lichtjaren. De Melkweg is de naam voor het balkspiraalstelsel van middelmatige grootte, waarin ons zonnestelsel zich bevindt. De zon beweegt in de richting van Cygnus en draait een ronde om dit middelpunt in 225-250 miljoen jaar (1 galactisch jaar).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar dat heeft niks met de draaing om de as te maken.
Door 't momentum wat ie heeft meegekregen van de door zwaartekracht aangezogen gassen, 4,5 miljard jaar geleden.