Wat is van belang bij aanschaf telescoop??

Mijn dochter wil sterren kijken...

Prijs is van belang dus daar begin ik maar mee: Tussen de 100 en 250+ Euro max. Hoeft geen nieuwe te zijn en dan komen modellen van 500 of meer ook in beeld natuurlijk.

Waar moet je op letten?

Diameter zag ik al, wat is het hoogst haalbare voor een niet al te dure telescoop?
En wat is verder nog van belang?
Kun je een miskoop doen en hoe voorkom ik dat?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Het gebeurt vaak dat er misleidende reclame geplaatst wordt online of in een dagblad waarin ze vermelden dat de telescoop een vergroting heeft van bvb 700x of andere grote waarden, koop deze gewoon NIET. Zelfs de beste telescopen hebben een beperkte vergroting. We hebben een onderscheid in minimale, optimale en maximale vergroting waarbij de maximale vergroting de vergroting is waarbij je een object nog net in focus kan zien. Bij een goedkope 60mm refractortelescoop komt dit overeen met een vergroting van 120x. Onthoud het dus goed, kijk niet naar de vergroting van de telescoop aangezien dat niet belangrijk is en meestal een verkoopstrucje is waarna je na de aanschaf merkt dat het niks waard is.

Het antwoord op uw andere vragen vind je in de bronvermelding:
http://www.spacepage.be/artikelen/waarnemen/telescopen-en-accessoires/het-kopen-van-een-telescoop-de-basisregels

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.spacepage.be/artikelen/waarnemen/telescopen-en-accessoires/het-kopen-van-een-telescoop-welke-telescoop-is-het-best-voor-mij
9 jaar geleden
Een goed statief zodat de kijker stabiel staat omdat trillen erg storend kan zijn een goed volgmechanisme. Ik adviseer je om contact te zoeken met Stichting de Koepel (te vinden via internet) voor advies of een lokale amateur sterrenwacht in de buurt (ook vast te vinden via internet).