Jupiter is een Gasplaneet met een Gas/waterstof mantel van ca 40000 km dik, Hoe komt het dat de komeet inslag Schoemaker-Levy 9 zo duidelijk insloeg?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als een komeet (of een ander voorwerp) een atmosfeer binnenkomt, worden de gassen aan de voorkant van de komeet sterk samengedrukt door die komeet. Een gas dat wordt samengedrukt, wordt warm.

Intermezzo:
Voel maar aan de onderkant van je fietspomp na het pompen: de door jou samengeperste lucht maakt de onderkant van de fietspomp warm. Ook een koelkast werkt zo, maar dan door een gas te laten expanderen: een expanderend gas wordt koud.

Wanneer op aarde een meteoriet binnenkomt, zien we de hitte van de samengeperste lucht als een vuurspoor. We zeggen dat die hitte ontstaat door de wrijving met de atmosfeer, maar in werkelijkheid is het dus de compressie die de opwarming veroorzaakt.

Op Jupiter is een grote komeet ingeslagen. Die trof de atmosfeer, drukte de gassen samen, en veroorzaakte zo lokaal een grote opwarming. Die opwarming zorgde voor diverse effecten. Bijvoorbeeld het verdampen van kleine druppeltjes vloeistof die in de atmosfeer zweven. En het ontstaan van chemische reacties tussen verschillende componenten van de atmosfeer. Tot slot expandeerden de plotseling verhitte gassen, waardoor een schokgolf door de atmosfeer trok, die op zijn beurt de al genoemde effecten ook op grotere afstand van de inslag deed ontstaan.

Het gevolg was dus een aantal zichtbare veranderingen in de atmosfeer, en wel in een gebied dat veel groter was dan alleen het stukje atmosfeer waar de komeet doorheen raasde. Daardoor waren de gevolgen met onze telescopen zichtbaar.

Toegevoegd na 2 minuten:

De brokstukken van de komeet zijn naar alle waarschijnlijkheid niet "ingeslagen" op een vast of vloeibaar oppervlak. Waarschijnlijk zijn ze op een gegeven moment geëxplodeerd en zijn de fragmentjes meegevoerd met de sterke winden op Jupiter, of hooguit als stofdeeltjes onmerkbaar neergedwarreld.

Cryofiel
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Niet de afmeting(en) maar de energie die de komeet had was van doorslaggevende betekenis.
Bedenk het volgende: als je met een stomp voorwerp tegen je huid drukt dan kom je daar niet doorheen. Als je met dezelfde (kleine) kracht dat met een naald doet dan schiet die zo in je huid.