Wat is het verschil tussen een supernova en een hypernova?

Een hypernova is natuurlijk groter. Wat zijn de wezenlijke verschillen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Van hypernova's is nog niet zo heel veel bekend, maar er zijn een paar verschillen met supernova's die wel fundamenteel zijn (behalve natuurlijk de omvang van de nova).

1. Voor een hypernova moet de ster op zijn minst een Wolf-Rayetster zijn (20 zonmassa's of meer)
2. Bij een hypernova onstaat waarschijnlijk ook een gammaflits, bij een supernova niet
3. Bij een hypernova onstaat een zwart gat, bij een supernova hoeft dit niet het geval te zijn (deze kan eindigen met een neutronenster)
4. Een hypernova binnen enkele honderden lichtjaren van de aarde kan al het leven hier vernietigen, een supernova zou daarvoor heel veel dichterbij moeten zijn
5. De levensduur van de ster die een hypernova wordt is (nog) veel korter dan van een ster die een supernova wordt (hoewel naar menselijke begrippen nog steeds lang)

Bonevstaande grote stappen snel thuis wat ik zo'n beetje kon distleren uit de links. Er zijn natuurlijk veel meer verschillen maar dan zul je je echt in het onderwerp moeten gaan verdiepen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het een beetje vanaf de buitenkant benaderd. Zoiets als wat is het verschil tussen een bestelauto en een vrachtwagen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Ik kan me vergissen, maar is een hypernova niet simpelweg een speciaal soort supernova:
"Een supernova waarbij een zwart gat wordt gevormd noemt men een hypernova."
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een supernova KAN een zwart gat opleveren