Kan het zomer zijn in het Universum ?

Ik was naar een foto van de ruimte aan het kijken. En vroeg me af of het daar zomer kon zijn,of lente,winter,herfst. Ik denk van niet maar voor zekerheid heb ik het toch gevraagd ;-).

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Seizoenen ontstaan doordat een hemellichaam om een ster draait EN de as van dat hemellichaam niet parallel staat aan de as van de zon waar hij omheen draait.

Je voelt hem al: Voor seizoenen moet je op een hemellichaam (bv de Aarde) zijn wat om een ster (bv de zon) draait. Zo in de vrije ruimte zijn er geen seizoenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Niet de draaiingsas van de zon, maar het vlak van de baanbeweging is relevant voor het ontstaan van seizoenen. Maar dit terzijde; de conclusie dat je alleen van seizoenen kunt spreken op een planeet is helemaal juist.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die zien kon ik dus niet opkomen "vlak vd baanbeweging". Tnx!
Nee, de seizoenen bestaan door de scheve stand van de aard-as en de hoek waaronder de zon de aarde beschijnt. Het universum heeft geen 'as' (alhoewel het wel vanuit één punt uitdijt) en ook geen externe lichtbron zoals de zon. Dus geen seizoenen zoals we die op aarde kennen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Plus vanwege de essentiële toevoeging dat de scheve aardas een belangrijke rol speelt in onze wisseling der seizoenen.
WimNobel
9 jaar geleden
Het universum dijt wel uit, maar juist niet vanuit één centraal punt. Maar dit terzijde; de verklaring voor de seizoenen is helemaal juist.
Nee, om seizoenen te hebben moet er een dichtbijzijnde ster zijn, en er moet net als de aarde een dampkring om zijn en om de ster heendraaien. Bovendien moet hetgene ook op de goede afstand zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
WimNobel
9 jaar geleden
Nee hoor, voor seizoenen is geen dampkring nodig. En ook de afstand tot de ster doet niet terzake.