stel je laat een wasmachine draaien in de ruimte. zal dan de kleding in de trommel rond zweven of aan de trommel kleven?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Leuke vraag ben benieuwd.
Je hebt in iedergeval een heel lang verlengsnoer nodig :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee hoor, in de iss hebben ze ook gwn stroom :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In de ruimte hebben ze tenminste 100% efficiëntie van de zonnepanelen he ;) gewoon goed afstellen en zien dat er geen planeet in de weg staat en voilà zonnestroom 24/24 7/7

Het beste antwoord

Eigenlijk is het antwoord heel simpel. Ja, een wasmachine werkt ook in de ruimte. De natuurkunde in de ruimte is niet anders dan hier op aarde. De is de basis van de moderne fysica (relativiteit), namelijk dat de natuurkunde zich overal hetzelfde gedraagt.
Echter, juist hierdoor komen je wel een aantal praktische zaken tegen.

De eerste is inderdaad al de vraag die je hebt of het zweven / kleven. Massa trekt elkaar aan. De was zal wat samenklonteren en zal door de trommel gelijkmatig aangetrokken worden. De "wasklont" in het midden zal heus wel de trommel wat gaan raken en dan "meegesleurd worden". Dus op den duur komt het wel tegen de trommel aan.

Het tweede wat je gaat tegenkomen is het toevoegen van water. Water in de ruimte vormt een bal en dit gaat erg moeilijk zomaar je was in. Op aarde, of liever gezegd, daar waar voldoende zwaartekracht is, stroomt het water door de was heen. Dat wordt met te weinig zwaartekracht wat lastig.

Dan het derde punt, en dat is het draaien van de trommel zelf. Op aarde staat de wasmachine op de grond en de trommel zet zich af tegen de rest van de wasmachine (door inderdaad een elektromotor). Aangezien de wasmachine stevig op de grond staat, kan de trommel draaien. Echter, in de ruimte (bij te weinig zwaartekracht) staat die rest van de wasmachine helemaal niet vast. De trommel gaat wel draaien, maar de rest van de wasmachine ook, in tegengestelde richting.

Dus de hamvraag, werkt de wasmachine. Ja, die werkt.
Wordt de was net zo schoon als op aarde? Ik denk het niet vanwege een paar praktische fysische bezwaren.
Thecis
9 jaar geleden
tinus1969
9 jaar geleden
Dit antwoord is juist, maar overvolledig. De simpele vraag was 'stel je laat een wasmachine draaien in de ruimte. zal dan de kleding in de trommel rond zweven of aan de trommel kleven?'
De kleding zal rondzweven, omdat er geen kracht is die de kleding naar de trommel 'drukt'. De trommel draait om de was heen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tinus, hier zit je met een foutje: elk contactoppervlak geeft wrijving, dus dat betekent dat als je kledingstukken de trommel raken, er wrijving ontstaat tussen de trommel en het kledingstuk. Deze wrijving trekt de kledingstukken dan mee, en met de middelpuntvliegende kracht gaat het kledingstuk dan na verloop van tijd tegen de trommel geduwd worden. En aangezien men vaak de wasmachine goed vol steekt, denk ik niet dat je kan ontkennen dat er raakvlakken zullen zijn tussen trommel en kleding...
Thecis
9 jaar geleden
@ Tinus, goed punt ja. Gaandeweg aan wat meer gedacht...
tinus1969
9 jaar geleden
@Brecht,goed puntt -als er eenmaal contact is. Overigens is er dan nog steeds geen middelpuntvliedende kracht; de kracht is de kracht die de trommel via contact overbrengt op het wasgoed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste Tinus: teken een cirkel op een blad. Hoe ga je zo een cirkel beweging bewerkstelligen? Wel, een cirkelbeweging bestaat uit 2 vectoren (2 krachtrichtingen) 1 die de cirkel raakt en 1 die loodrecht op de cirkel staat. Als een kledingstuk de trommel raakt, dan is het net de krachtrichting die de cirkel raakt die gedeeltelijk wordt overgezet op het kledingstuk. Deze krachtrichting gaat dus weg van de cirkel, dus middelpuntvliegende kracht als ik mij niet vergis (dat is toch wat ik er mij bij voorstel, ik heb namelijk nooit iets geleerd over wat middelpuntvliegende kracht in het detail is). De voorwaarde is echter wel dat het contact oppervlak tussen het kledingstuk en de trommel groot genoeg is, anders zou het centraal zwevend deel van de kleding teveel weerstand bieden voor het meetrekken, (dus een naar het massacentrum van het kledingstuk gerichte krachtrichting) waardoor de energie die het stukje kleding rakend aan de trommel raakt, eigenlijk een kracht krijgt, enerzijds weg van het massacentrum van het kledingstuk, en anderzijds rakend aan de cirkel die het kledingstuk omschrijft. Hierdoor gaat het kledingstuk dus beginnen draaien rond zijn massacentrum en gaat het langzaam zweven naar een ander punt. Hier zou hij dan weer de trommel raken en zo gaat dit verder tot het kledingstuk stilvalt zonder de trommel te raken (onmogelijk want geen wrijving met lucht) of hij zoveel contactoppervlak heeft met de trommel dat hij niet meer los komt van de trommel (middelpuntvliegende kracht als ik mij niet vergis). Maar ik herhaal: ik ben geen astrofysicus ofzo, ik beroep me op mijn middelbare school kennis.
Thecis
9 jaar geleden
Zoals eerder gemeld door Cryo, die kennis gebruik je best goed hoor. Ik heb niet zo snel een aanvulling.

Andere antwoorden (3)

Probeer het je te visualiseren: je zit in de ruimte en voor je is er een wasmachine. Je steekt er je was in en zet het aan.
Wat zou er gebeuren? Wel, als je het aanzet begint de trommel te draaien ten opzicht van zijn as dankzij een magnetisch veld. Dit veld is dus ook geldig in de ruimte voor zover ik weet (ik heb echter nog nooit gehoord van experimenten van magnetisme in de ruimte of in vacuüm, maar het kan evengoed de zwaartekracht zijn die zorgt voor de effecten van magnetisme, ik heb er geen idee van maar beroep me op de kennis van mijn middelbaar). Dus de trommel draait. Dit geeft wrijving daar waar de as op de behuizing is aangesloten (actie-reactie). Dit geeft dus een tegenwaartse druk tegen de behuizing, die dus in de tegengestelde richting draait (tenzij we de behuizing vast maken aan een oppervlak met een zo danig groot gewicht dat het niet begint te draaien onder invloed van de wrijving). Vanaf wanneer een kledingstuk de trommel raakt, ontstaat daar dus ook een wrijving die dus het kledingstuk meetrekt in de beweging van de trommel. Aangezien er geen zwaartekracht is, zal het kledingstuk niet vallen, dus blijft hij door de middelpuntvliegende kracht tegen de trommel gedrukt en draait mee. Stel dat een kledingstuk de trommel niet raakt (bijvoorbeeld een eenzame kous in de wasmachine) dan zal hij geen invloed ondervinden van het draaien van de trommel, gezien er geen direct of indirect (via bv. Gassen) contact is met de trommel.
Dus eigenlijk zou een wasmachine moeten werken in de ruimte. Alleen zal je hem dus vol genoeg moeten proppen om de kleren te doen in aanraking komen met de trommel, maar ik denk dat de middelpuntvliegende kracht het water en de zeep gewoon eruit zou zwieren, en je dus eigenlijk eerder een uitzwierende droogkast hebt dan een wasmachine... En het zou handig zijn de behuizing van de wasmachine vast te maken aan een groot zwaar voorwerp (en met zwaar bedoel ik niet gewoon een paar kilo ofzo, maar meer iets als de maan) om zo te zorgen dat enkel trommel draait.

Dit is slechts een redenerende benadering van uw vraagstelling, ik ben geen astrofysicus ofzo die beweert dat dit zo gebeurt, maar dit lijkt me heel waarschijnlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, als je het in je eigen probeerd te verbeelden zie je al bijna hoe zich zoiets gedraagd in gewichtloze toestand. Het is mij trouwens ook niet duidelijk of het magnetische veld invloed zou kunnen ondervinden bij verandering van de atmosfeer. Maar het zal duidelijk zijn dat een wasmachine bevestigd aan een ruimteschip naar verloop van tijd het schip zelf zal laten draaien.
Cryofiel
9 jaar geleden
BrechtS, je hebt een prima redenatie gedaan op basis van je middelbareschoolkennis!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welja, in het 1ste jaar op de universiteit bouw je nog niet veel kennis op om het op universitair niveau te beredeneren. Vandaar dat ik terug dacht aan de lessen fysica van het middelbaar, en dan dus vooral de wet van actie-reactie. En die ene wet van 'kracht object 1 * gewicht object 1 = kracht object 2 * gewicht object 2'.
Thecis
9 jaar geleden
zeker een + waard. Je redenatie is gewoon heel goed en waar. Kennis van de klassieke mechanica is meer dan voldoende hierop. Goed gedaan.
Cryofiel
9 jaar geleden
BrechtS, studeer je natuurkunde dan, als ik vragen mag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zit in mijn 1ste jaar geneeskunde maar het studeren vlot niet goed (en al veel herexamens) dus dit wordt waarschijnlijk een jaartje over doen... Maar ik kan misschien wel redeneren, maar ik kan niet vanbuiten leren, en daarom dat ik niet direct van plan ben om natuurkunde te studeren... En mijn visueel voorstellingsvermogen heeft hier geholpen, kan ik niet zeggen van die lettertjes in de cursus...
Cryofiel
9 jaar geleden
Verbazend... ik heb juist voor natuurkunde gekozen OMDAT ik niet goed ben in het dingen van buiten leren. Het fijne aan natuurkund vond (en vind) ik dat je maar heel weinig dingen hoeft te leren; de rest kun je zelf herleiden door vanuit die paar basisprincipes door te redeneren, precies wat jij in dit antwoord doet.
Thecis
9 jaar geleden
Ik heb hetzelfde, maar heb voor scheikunde gekozen. Ik kan op zich wel goed leren, maar zie er het nut niet van in (alleen maar leren). Ik vind het "snappen" veel belangrijker. Als ik het snap, vergeet ik het ook niet meer omdat de "radaren van de logica" dan altijd aanwezig zijn.
Op die manier kan je inderdaad vanuit een aantal basisprincipes heel veel dingen snappen. Breid de basisprincipes die je kent iets uit en je kan weer heel veel van relativiteit en / of QM begrjipen.
Ga een andere richting op en je kan heel veel symtpomen verklaren en met elkaar verbinden (ook buiten de normale disciplines om).
Wel, de was zou niets doen en de trommel zou ook niet draaien. Want er is geen elektriciteit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zeg euh, in de ruimte heb je optimaal rendement met zonnepanelen (als je ze juist oriënteert) dus ik denk dat de elektriciteit niet direct de grote spelbreker is...
Thecis
9 jaar geleden
yup, zoals iemand al eerder vermeldde, het ISS heeft ook stroom...
Het is een behoorlijk fundamentel vraag want in een mathematische ruimte die je zou kunnen beschouwen als een reusachtige lege doos om de wasmachine, zou het geen enkel verschil maken wat de doos doet ten opzichte van de wasmachine. In onze fysische ruimte constateren we echter dat onze armen uit elkaar worden gedrukt als we draaien en dat het versnellen kracht kost. Daarom wordt de oorsprong van die krachten in de omringende massa van de kosmos gezocht. Met andere woorden bij het versnellen ten opzichte van waarneembare objecten als vaste sterren neem je krachten waar, bij het versnellen in een totaal lege kosmos zou dat betekenisloos zijn.

Een draaiende wasmachine in ons universum zal dus de neiging voelen te expanderen, naar men aanneemt onder invloed van alle waarneembare objecten in het universum. In een hypothetische lege ruimte kun je eigenrotatie, versnelling en beweging naar believen kiezen zonder dat het iets uitmaakt.
Als het gaat om de trommel gaat die draait ten opzichte van het omhulsel dat stationair blijft ten opzichte van de "vaste sterren" of de ruimte is er nauwelijks verschil, hoewel het draaien van het omhulsel ten opzichte van een trommel in de lege ruimte wel betekenis heeft is de massa van het omhulsel te klein voor enig meetbaar effect.