Dit is een heel andere vraag, maar het antwoord is eigenlijk hetzelfde als bij je andere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/wetenschap/ruimtevaart-sterrenkunde/lanceert-raketten-oosten-evenaar.512941

Dit heeft te maken met de gratis startsnelheid die een raket vanaf de lancering vanaf de evenaar al meekrijgt.

Om in een baan om de aarde te komen is vooral snelheid nodig. Dat geld nog sterker voor het ontsnappen aan de zwaartekracht van het hemellichaam.

Doordat het hemellichaam rond draait heb je bij de evenaar al een mooie startsnelheid waar je niets voor hoeft te doen. Dat scheelt dus in de hoeveelheid brandstof die je nodig hebt. I.p.v. brandstof kun je nu meer nuttige lading meenemen, of je kunt met minder brandstof dezelfde lading naar de ruimte brengen.

Bij de polen is die gratis startsnelheid 0, bij de evenaar is hij het hoogst dus het is het gunstigst om vanaf de evenaar een raket te lanceren.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mogen we niet gewoon stellen dat de rotatiesnelheid van (bv) een planeet géén invloed heeft op de ontsnappingssnelheid?
Dat bij een snel roterende planeet de benodigde ontsnappingssnelheid goedkoper bereikt kan worden, dat is dan het andere verhaal, van de andere vraag.
SimonV
9 jaar geleden
Heldere uitleg! Plus.
Bordensteker
9 jaar geleden
+