Hoe kunnen we erachter komen of er leven op andere planeten is?

Ik maak een werkstuk waarbij dit een subvraag is. Ik had opgeschreven: 'kometen etc.' maar ik weet eigenlijk niet wat de etc. dan is ;)

Ik denk dus aan dingen als kometen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (1)

Er zijn diverse methoden:

Wij mensen zenden allerlei signalen (radio/TV e.d.) de ruimte in. Die signalen zijn op grote afstanden nog op te vangen. Andersom zouden intelligente andere wezens wellicht ook dit soort signalen uit kunnen zenden. Al wat wij hoeven te doen is dus goed te luisteren. Hiervoor is b.v. het SETI-project opgericht. Jij kunt overigens ook een bijdrage leveren via SETY@home (http://www.seti.nl/)

Door robots, of zelfs bemande missies te sturen naar planeten kunnen we natuurlijk heel rechtstreeks kijken of zich daar leven bevind. Maar door de tijd en afstand die daarvoor nodig is, is dat alleen weggelegd voor manen en planeten in ons eigen zonnestelsel.

Voor niet-intelligent leven bij andere sterren wordt uitgegaan van licht en 'gokken'.
Leven zoals wij dat kennen is afhankelijk van vloeibaar water. Vloeibaar water komt alleen voor op planeten die niet te dicht bij hun ster staan, maar ook niet te ver weg.
De atmosfeer van onze aarde is uniek doordat de groene planten vrije zuurstof in de atmosfeer gebracht hebben. Die vrije zuurstof op een andere planeet is dus een indicatie dat soortgelijk leven zich ook daar heeft ontwikkeld. Door het licht te analyseren dat door de atmosfeer van die verre planeet schijn is te zien of zich daar ook vrije zuurstof in bevind.
Ook koolstof is een voorwaarde voor leven zoals dat van ons. De aanwezigheid vaan koolstof is dus ook een indicatie, maar koolstof kan ook voorkomen zonder dat er leven bij betrokken is.

Het probleem is echter dat we niet weten hoe ander leven er uit ziet. Heeft het wel vloeibaar water nodig ? Zijn er wel "groene planten" ontstaan die zuurstof afgeven ? Of zijn het wellicht van die metalen wezens zoals we wel eens in SF-films zien ?

Het blijft dus voor een groot deel gokken waar we naar moeten zoeken.

Als laatste is er nog de mogelijkheid van het onderzoeken van meteorieten. Meteorieten zijn brokstukken vanuit de ruimte die op aarde terecht komen. Wanneer we deze meteorieten chemisch onderzoeken dan zijn er misschien aanwijzingen te vinden dat bepaalde bouwstenen voor leven ook elders aanwezig zijn. En als de bouwstenen er zijn, dan is er misschien ook echt leven uit ontstaan. Het jammere is alleen dat we niet kunnen zien waar die meteoriet precies is ontstaan.

Zoals je ziet, er zijn vele manieren om naar buitenaardsleven te zoeken. Maar omdat we niet weten wat we precies zoeken en omdat er op zoveel (moeilijk bereikbare) plaatsen gezocht moet worden is dat nog een hele klus.
Ozewiezewozewiezewallakristallix