Waarom lijkt de maan bij het opkomen en ondergaan zo groot, terwijl hoog aan de hemel hij kleiner lijkt?

Het valt mij op dat als de maan opkomt/ondergaat dat hij echt heel groot is en als hij hoog aan de hemel staat echt veel kleiner kijkt. Toch is de afstand van de aarde naar de maan op beide momenten even groot.

nou, ik volg alles met grote interesse. ik ga er over 5 dagen goed voor zitten, alles goed lezen en dan het beste (voor mij dan :o) ) antwoord kiezen. bedankt voor al jullie reacties en geen ruzie a.u.b. :o)

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ik ga toch nog een antwoord geven.
De maan lijkt aan de horizon groter dan aan de hemel, omdat de maan aan de horizon in een andere context wordt gezien dan aan de hemel. Het is dus een kwestie van perceptie. De maan levert gedurende de nacht telkens dezelfde projectie op je ogen op. De maan wordt dus niet groter of kleiner afgebeeld op je ogen. Een lens-werking van de atmosfeer is daarom ook zeer onwaarschijnlijk. Dat de maan dezelfde projectie oplevert gedurende de nacht kun je controleren door 's nachts op verschillende tijdstippen foto's van de maan te maken. De maan zal telkens even groot zijn.
Er moet dus iets gebeuren tussen het moment van waarneming en bewustwording: de perceptie. Wanneer de maan aan de horizon wordt bekeken, wordt deze omgeven door een uitgestrekte aarde die verdwijnt in de horizon. De maan hangt daar wat boven/achter. De maan lijkt dus ver weg te staan. In het geval van de maan aan de hemel is er geen context. De maan lijkt dan dus dichtbij (dichtbij ten opzichte van de maan aan de horizon) te staan. Nu gaat de projectie van de maan op je oog een rol spelen. De maan aan de horizon lijkt dus verder weg te staan, maar levert een even grote projectie op je oog op als de maan aan de hemel. De maan aan de horizon is volgens jouw hersenen dan dus groter dan de maan aan de hemel.
Lastig te volgen? Vergelijk het eens met een in perspectief getekende weg met daarop poppetjes van dezelfde grootte op verschillende locaties getekend (zie de afbeelding). De hersenen gebruiken de context om de 3D-wereld te kloppend te maken. In het geval van de poppetjes lijkt het achterste poppetje dus enorm groot. Net als de maan, lijkt dit poppetje verder weg te staan. Het poppetje is echter nog even groot als de andere twee poppetjes (die dichtbij staan) en daarom lijkt het achterste poppetje zo groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ik zag laatst een maan opkomen, die was zo groot als een meloen... maar hij kwam op in het oosten, dus de zon kon het niet zijn.

Door de atmosfeer wordt het beeld van de maan vertekend, ik zal zo eens voor je opzoeken hoe dat ook al weer heet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Maanillusie
Ik wist dat ik het laatst ergens had gelezen....
Ik denk dat het vooral te maken heeft met het perspectief waarin je de maan op dat moment ziet. Als de maan net opkomt zie je hem in vergelijking met bijvoorbeeld gebouwen of bomen en dan is het natuurlijk een enorm object. Als de maan eenmaal hoog aan de hemel staat zie je hem in een enorme oneindige leegte en lijkt hij dus kleiner.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De afstand van de maan tot de aarde is op beide momenten even groot, maar het deel van die afstand dat de lichtstralen door de dampkring afleggen voor ze jouw ogen bereiken, is dat niet.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En dan mijn antwoord negatief gaan beoordelen haha, wat een bullshit dit
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eigenlijk heb ik dat niet gedaan, omdat wat jij beschrijft best óók een rol kan spelen bij de optische illusie van een grotere/kleinere maan. Ik denk dus dat jij (of om precies te zijn Innuendo, met wie jij het eens bent) een deel van het antwoord geeft, en ik een ander deel van het antwoord. Maar moet ik hier nou serieus uit begrijpen dat jij mij vervolgens weer een negatieve beoordeling hebt gegeven uit 'wraak'?
Het antwoord van Innuendo is het juiste. Het heeft met de context in je gezichtsveld te maken.
Zie je de maan tussen de silhouetten van huizen of bomen of andere dingen, dan zie je hoe groot die schijf aan de hemel eigenlijk is.
Zie je de maan echter helemaal alleen hoog in die grote hemelkoepel staan, dan lijkt ie relatief klein.
Als je een foto zou maken van je groot lijkende maan, en een foto van je klein lijkende maan, en je zou met een lineaal op de afdruk de grootte meten, dan zul je zien dat ze even groot zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Lenswerking van de dampkring.
Optische vervorming dus.

Met context heeft het niets van doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Juist wel, het heeft niets met vervorming te maken. Wanneer je gedurende de nacht foto's maakt van de maan, is de maan echt op elke plek even groot.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nu wil ik bronnen zien, want ik heb geleerd, op de middelbare school en op de universiteit, dat dit onzin is.
Als de atmosfeer namelijk als lens werkt, dan is ie aan de horizon nooit cirkelsymmetrisch, en dat is noodzakelijk voor een vergrotend effect. En dat van die brandpuntsafstand is echt onzin, dat zei ik bij je vorige reactie al. Ik wil weten waar je dat vandaan haalt want ik heb ernstig het vermoeden dat je dit uit je duim zuigt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Neem een muntje. Houd deze op een afstand van je oog zodat deze de maan volledig bedekt. Doe dit als de maan laag staat. Doe deze truc met hetzelfde muntje en dezelfde afstand als de maan hoog aan de hemel staat. Et voila, bewijs geleverd. Zelfde muntje zelfde afstand dekken beide de maan af.Geen vervorming door de atmosfeer dus.
Hetzelfde effect zorgt voor kleurverandering bij het opkomen en ondergaan van de zon. De atmosfeer van de aarde zorgt voor dat het licht als door een lens op je afkomt. Echter, jij zit in het midden van de lens (ten opzichte van jou), als de maan recht boven je is, is de verspreiding van licht over de lens ten opzichte van het brandpuntsafstand laag (dus zie je een kleine maan). Wanneer je echter de maan langs de schuine kant (buitenkant) van je ‘lens’ ziet, wordt het licht door de buiging van de ‘lens’ verspreid (spectrums enzo, je weet wel natuurkunde). Dit zorgt ervoor dat het beeld dat jij krijgt van de maan veel groter is.
Waarom is dit bij de zon niet zo? Omdat de zon in alle gevallen veel verder weg staat en het brandpunt dus ook sterk verschilt.