Wat is het nut van 2 glasschijven op elkaar als hoofdspiegel bij een Newtontelescoop?

Ik snap niet echt het nut van die 2 glasschijven want het opgevangen licht van een object wordt toch weerkaatst. De enige mogelijke reden die ik kan bedenken is omdat dit nodig is bij het slijpen of polijsten om beschadigingen te voorkomen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Het beste antwoord

De tweede schijf dient alleen om te slijpen. Uiteindelijk is de holle spiegel de spiegel die, na veraluminiseren, gebruikt gaat worden. De vangspiegel (vlakke spiegel) zit voorin de buis en zit haaks op de optische as om het beeld naar het oculair te krijgen.
aluminium. Als je plannen hebt om te gaan slijpen, bedenkt wel dat het een specialistisch kwarweitje is en dat de eerste en tweede poging meestal mislukken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En waarom is dit noodzakelijk, die 2de glasschijf tijdens het slijpen?
En we hebben al reeds een spiegel geslepen, we hebben zelf al onze telescoop. De hoofdspiegel is 1/6,8 lambda. Maar aangezien dit voor school is, moeten we ook een theoretisch verslag over schrijven. En dit is één van de dingen waarop we geen antwoord hebben.