Is de afstand tussen de maan en de aarde gemeten vanaf de kernen, of van de oppervlakken van die hemellichamen?

En hoe zit het met bijvoorbeeld het ISS. Dat is volgens wikipedia op een hoogte van 335 kilometer. Wederom is de vraag of dat boven het aardoppervlak is of ten opzichte van de kern van de aarde. In dit geval maakt dat twintig kilometer uit.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wanneer we spreken over "hoogte" dan is er gemeten vanaf de oppervlakte. Gelukkig maar, want anders zou het ISS met een hoogte van 335 km, gerekend vanaf het centrum van de aarde onder de grond moeten 'vliegen' de straal van de aarde is immers zo'n 6360 km.

Wanneer we het over "afstanden" tussen 2 objecten hebben, dan is er in principe gerekend van kern naar kern.
Maar in veel gevallen merk je het verschil niet eens. De afstanden in het heelal zijn zo groot dat de straal van de betreffende objecten zo klein is dat ze ruim binnen de meetfout vallen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix