De zon zendt voortdurend geladen deeltjes in de ruimte. De oorzaak zijn de veldlijnen van het magnetisch veld. Je moet het zien als een magnetisch web dat hangt over de zon. Door de rotatie van de zon wordt het web verstoord. Het web breekt. De lijnen gaan dan veranderen in “loshangende” lussen. Het losschieten van zo'n werkt als het losschieten van een elastiek. Geladen deeltjes dit gevangen zaten in de betreffende magnetische veldlijn worden met hoge snelheid de ruimte in geblazen.

Soms raakt (een deel) van zo'n wolk geladen deeltjes de aarde. Door de lading en de snelheid die deze deeltjes hebben, hebben zij grote invloed op het magnetisch veld van de aarde. Over het algemeen is het veld van de aarde sterk genoeg om de deeltjes naar de polen af te buigen. Daar komen de deeltjes dan in botsing met de moleculen in de atmosfeer en veroorzaken zo het poollicht.

Omdat er allerlei ladingen voorbij komen en ook het magnetisme beïnvloed wordt kan dat ook effecten hebben op de elektronica hier op of om de aarde. Met name satellieten, die niet de bescherming van de dampkring hebben, kunnen stuk gaan. Soms vallen ook hele elektriciteitsnetten uit.

Omdat de geladen deeltjes in wolken op ons af komen en als een regen op ons neerdalen spreken we van ruimteweer. Een heftige 'regenbui' van dit soort geladen deeltjes wordt dan al gauw een 'Storm', een storm afkomstig van de zon: een zonnestorm !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Geen storm zoals jij die bedoelt. Je haar blijft keurig in model, hoor!